Miért fontos a figyelem? – figyelemfejlesztés játékötletekkel

szerző
A cikk szerzője, Szalai – Lászlók Kitti pszichopedagógus és tanulásban akadályozottak szakos mesterfokozatú gyógypedagógus, a ” Játszva olvass! ” megálmodója és megalkotója.

Különböző belső és külső ingerek érnek minket. A figyelem az a képesség, amely segít kiszűrni a számunkra fontos és lényegtelen ingereket és meghatározza, hogy mit észlelünk. A figyelem elengedhetetlen a tanuláshoz. Gyakran előfordul, hogy a figyelmi funkciók a gyereknél nem megfelelően működnek, ekkor van szükség figyelemfejlesztésre. A figyelem fejlesztése megvalósulhat mozgásfejlesztéssel és különböző figyelemfejlesztő játékokkal is. 

Figyelem tulajdonságai:

Koncentráció: másnéven tartós figyelem, amikor egy bizonyos dologra, tevékenységre, összpontosítunk.

Terjedelem: azt mutatja, mennyi tárgyat vagyunk képesek egyszerre megfigyelni.

Tartósság: azt jelenti, mennyi ideig tudunk figyelni egy adott tárgyra, tevékenységre.

Megosztottsága: Azt jelzi, hogy egy időben több dologra tudunk figyelni. Ez csak akkor történik meg, ha az egyik tevékenység már automatikussá vált.

Átvitele: azt mutatja, hogy képesek vagyunk-e egyik dologról a másikra figyelni.

Figyelem fajtái

Szándékos (akaratlagos) figyelem: tevékenység tudatosan tervezett, hosszú ideig fennálló és mentális erőfeszítést igényel. Figyelmünk irányírását az előzetes ismereteink, a tervszerűség, a motivációnk és az érdeklődésünk is segíti. A szándékos figyelem a tanulás egyik alapját képezi, a gyerekeknél 6-7 éves kor körül alakul ki és 10-15 percig képesek figyelni.

Spontán (akaratlan) figyelem: a mozgó tárgyakra, erős zajra, színekre önkéntelenül is odafigyelünk, így nincs szükség mentális erőfeszítésre, helyette inkább érzelem-vezérelt.

Automatikus figyelem: gyakorlás után válik automatikussá egy tevékenység, nem igényel tudatos erőfeszítést sem. pl: autóvezetés

Kitartó figyelem: nagy erőfeszítést igénylő, hosszú ideig fennálló figyelem. Az idő múlásával csökken a tartóssága.

Szelektív figyelem: amikor rengeteg inger ér minket, ilyenkor próbálunk csak bizonyos információkra, ingerekre figyelni és ezért kiválogatjuk a számunkra fontosakat.

Hogyan fejlődik a figyelem?

A csecsemők már 1-2 hónapos korukban képesek figyelni, meg tudják figyelni édesanyjuk hangját, illatát. Ezt követi az akaratlan figyelem, amikor már hangokra, fényekre, mozgó tárgyakra is képesek figyelni. Ez az önkéntelen figyelem egészen óvodás kor végéig fontos szerepet játszik a gyerekek életében. Segíti őket, hogy a körülöttük lévő világot felfedezzék. A szándékos figyelem is folyamatosan fejlődik. Fontos, hogy iskolakezdésre kellően tudjanak figyelni a gyermekek az iskolában.

6 éves gyerekek 10-15 percig képesek aktívan figyelni, ez az idő a gyerekek 10 éves korára duplázódik meg, ami 20-25 perc. Emiatt fontos, hogy a tanórák feladatai változatosak legyenek, érdemes mozgásos feladatokat is beilleszteni és a motivációt, érdeklődést fenntartani.

Kiskorban a gyerekek csak egy tevékenységre tudnak koncentrálni. pl: ha elmélyülten játszanak, nem tudnak figyelni arra, ha hozzájuk szólnak. 9-10 éves gyerekek már képesek a figyelem megosztására, akkora alakul ki ez a képesség a gyerekeknél.

A figyelmet sok tényező befolyásolja még, ilyenek az adott személy életkora, a napszak, a táplálkozása, kipihentsége, fáradékonysága, érdeklődése, mentális állapota, hogy van-e előzetes ismerete, tapasztalata az adott ingerről.

A figyelem kiemelten fontos képesség, enélkül a hatékony tanulás elképzelhetetlen. Azok a gyermekek, akiknek figyelme könnyen elkalandozik, iskolás korára csak nagyon rövid ideig tudnak figyelni, azokat az iskolában sok sikertelenség, kudarc fogja érni. Gyakori probléma, hogy a gyerekek emiatt szorongóvá, zárkózottá válnak vagy éppen az ellenkezője történhet szófogadatlanná, rendetlenné válnak.

Figyelemzavar

Figyelemzavar a figyelem nem megfelelő működése. A figyelmi problémák már korai életkorban is megfigyelhetőek, hosszútávon fennmaradnak, és minden élethelyzetben megjelennek. (Torda, 2000)

Figyelemzavar típusai:

Figyelem koncentrációjának és intenzitásának a zavara: az ilyen típusú problémával küzdő gyerekek nagy lendülettel vetik bele magukat a munkába. Az idő előre haladtával egyre lassabbak lesznek és egyre többet hibáznak, azokban a feladatokban is, ahol korábban hibátlanul dolgoztak. A figyelmi koncentrációjukat képtelenek fenntartani.

Figyelem terjedelmének zavara: ebben az esetben a figyelmi problémához memória zavar is párosul. Átlagos figyelmi terjedelem felnőttek esetében 5-7+2, 6 év körüli gyerekek esetében 2-3+2 tárgy, személy vagy jelenség.

Figyelem tartósságának a zavara: azokra a gyerekekre jellemző, akik nem tudnak hosszú távon egy dologra koncentrálni. Figyelmük könnyen elterelődik.

Figyelem megoszthatóságának zavara: azokra jellemző, akik képtelenek több dologra figyelni egyszerre.

Figyelem átvitelének zavara: abban nyilvánul meg, hogy a gyerekek nem tudnak gyorsan átváltani egyik tevékenységről a másikra és arra figyelni.

Figyelem impulzivitásának zavara: a hiperkinetikus figyelemzavaros gyerekekre jellemző, akiknek figyelme könnyen elterelődik. Feladatait nem tudja kitartóan elvégezni, csak azokat, amelyek az érdeklődését felkeltik. Részletekre képtelen odafigyelni.

 

figyelemzavar
A  figyelemzavar gyakran okoz magatartási problémákat

Figyelemzavar tünetei

Honnan tudjuk, hogy a gyermek figyelemfejlesztésre szorul?

  • gyakran álmodozik, figyelme könnyen elterelődik, bármilyen apró dolog kizökkenti a feladathelyzetből
  • gyakran nem veszi észre, hogy beszélnek hozzá, ha pedig észreveszi nem tudja visszaismételni a hallottakat
  • iskolai feladatmegoldásokban gyakran hibázik, ami a figyelmetlenségből adódik
  • azokat a feladatokat nem hajlandó megcsinálni, amik szellemi erőfeszítést igényelnek (házi feladat)
  • feledékeny, gyakran elveszíti vagy otthon hagyja az iskolai felszereléseit (füzet, toll)
  • képtelen a napi teendőit megszervezni
  • gyorsan összecsapják a feladataikat
  • gyakran, amit elkezdenek nem fejezik be
  • nehezen tudja követni az utasításokat
  • a játék sem köti le, nem tud egy játékkal hosszú ideig játszani

Figyelemfejlesztésre használható játékok

Auditív figyelemfejlesztés

  • Felolvassuk a Török és a tehenek cím mesét, amikor a tehenek szót hallja a gyermek, akkor tapsolnia kell egyet, ha a Mehemed szót hallja koppintania kell egyet az asztalra.
  • Megkérjük a gyermeket, hogy csukja be szemét, figyeljen és mondja el milyen hangokat hall. (papírtépés, furulya hangja, köhögés stb.)
  • A játékvezetőnek egy önként jelentkező gyereknek a fülébe kell súgni egy mondatot, amit neki tovább kell adni a többi játékosnak és az utolsónak kell hangosan elmondani, amit hallott.
  • Fekete- fehér igen, nem játék Egy kérdező kérdéseket tesz fel a játékosnak, akiknek válaszolnia, kell, úgyhogy bármit válaszolhat kivéve: a fekete, fehér, igen, nem szavakat.
  • Egy gyermeket kiküldünk a szobából. Ezt követően rejtsünk el egy ketyegő órát a szobában. Hívjuk vissza a játékost és a hangot követve kell megkeresnie az elrejtett órát.

Vizuális figyelemfejlesztés

  • Ezt a játékot a gyermekek életkorának megfelelő darabszámú képpel játsszuk. A játékosoknak fél percük van, hogy megfigyeljék a képeket, majd csukják be a szemüket, ezalatt módosítjuk a képek sorrendjét, elveszünk belőle vagy teszünk hozzá. A gyerekeknek meg kell mondaniuk, hogy mi változott meg.
  • A gyerekek körben ülnek, választanak egy vizsgálót. A játékvezető kérdéseket tesz fel a vizsgálónak pl: kinek van zöld szeme vagy kinek nincs fülbevalója. Majd egyesével meg kell vizsgálnia minden játékost és válaszolnia kell a kérdésre.
  • A gyerekeknek gombokat kell válogatni szín, nagyság és lyukak szerint.
  • Az asztalon elhelyezünk néhány játékot, eszközt. A játékvezető gondol egy tárgyra és felsorolja a tulajdonságait. Ezek alapján ki kell találniuk a gyerekeknek, hogy a játékvezető melyik tárgyra gondolt.
  • Puzzle játék
  • Társasjátékok

A figyelem fejlesztése mozgáson keresztül

  • Körben járás közben, ha a gyerekek tapsot hallanak leguggolnak, ha csettintést meg kell állniuk.
  • Lufival végzett gyakorlatok. Kérjük meg a gyerekeket, hogy üssenek bele jobb, majd bal kézzel a lufiba. Ezt követően tapsoljanak egyet, utána guggoljanak le. A sorrendet nem cserélhetik fel.
  • A földre kb 1,5 méter hosszú különböző színű fonalakat teszünk le, úgyhogy keresztezzék egymást. Egy-egy színen kell a gyerekeknek végig menni.
  • A földre színes formákat (piros háromszög, sárga kör stb) kell ragasztani. Papírból, pedig ugyanolyan formákat kell kivágni, mint amilyenek a földön vannak. Minden gyerek húzz magának egy darabot. Fussanak körbe és sípszóra be kell állnia a földön ugyanabba a formába, amelyik a kezükben lévő papíron láthatóak.
  • A gyerekek a labdát pattogtatják és közben számolnak, 1,2,3,4, és 5-re bummot kell mondaniuk, aki eltéveszti kiesett a játékból.

ITT a munkám során kipróbált remek figyelemfejlesztő játékokat találsz.

figyelemfejlesztés
A figyelemfejlesztés otthoni játékos feladatokkal is lehetséges

Letölthető játékok figyelemfejlesztésre

Macis játék

Helyezzük el a macikat az asztalon, úgy, hogy minden játékos számára elérhető távolságban legyenek! A játékvezető a lefelé fordított kis kártyákból felfordít egyet. Aki először megtalálja a kártyához kapcsolódó macit, az rácsap. Ha a játékos a helyes macira csapott rá, akkor azt megtarthatja. A játékot az nyeri, aki a játék végére több macit gyűjtött.

A játékhoz tartozó sablont le tudod letölteni a cikk alján.

macis játék

Öltöztesd fel a hóembert!

  1. Dobj egymást követően mind a három dobókockával!
  2. Az első dobókockán gombokat, seprűt, sálat, kalapot, ajándékot és kesztyűket láthatunk, a második dobókockán különböző színek találhatóak. Ezek mutatják, hogy milyen színű ruhadarabbal vagy kiegészítőkkel kell felöltöztetni a hóembert. A harmadik dobókocka betűket ábrázol. A kidobott betűt használja fel a játékos szóalkotásra.
  3. A játékot az nyeri, akinek először sikerül felöltöztetnie a hóembert és egy értelmes szót alkotnia a kidobott betűkből.

A játékról készült videót ITT találod.

A játékhoz tartozó sablonokat feliratkozás után  tudod leletölteni. Kattints a gombra!

 

A cikkhez felhasznált források:

www.jgypk.hu

http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/A_pedaggiai_diagnosztika_elmleti_s_gyakorlati_tartalmi_megjtsaV2/931_az_ltalnos_figyelemzavar_tpusai_s_jellemzi.html

Szautner Jánosné Szigeti Gizella (2017) Tanulásmódszertan tanítóknak. Tisza nyomda kft. Szolnok.

Dr.Németiné Borbás Andrea (2003) Játékosan Játékgyűjtemény a részképességek fejlesztéséhez. Eu-Synergon kft. Vác

Képek forrása: www.freepik.com

AJÁNDÉK, NYOMTATHATÓ FEJLESZTŐ JÁTÉK!

 

ceruzás k-g

Segítség a „k-g” hangok megkülönböztetéséhez

 

Diszlexia - Az olvasás zavara

 

olvasás fejlesztése

Tudj meg többet a diszlexiáról ebben a cikkben!

 

Diszgráfia - Az írás zavara

 

diszgráfia fejlesztése

Ebben a cikkben mindent megtudhatsz a diszgráfiáról!

 

Diszkalkulia - A számolás zavara

 

diszkalkulia kezelése

A számolási zavarról, azaz a diszkalkuliáról írtam ebben a cikkben részletesen!

 

Kulcsár - féle komplex mozgásfejlesztés

 

komplex mozgásfejlesztés

Nem csak személyesen de akár már ONLINE IS ELÉRHETŐ!

 

NILD Tanulás Terápia

 

NILD Tanulás Terápia

Balassagyarmat, Pásztó és Szécsény környékén.

 

Iskola előkészítő foglalkozás

 

iskola előkészítő foglalkozás

Játékos tanulást elősegítő foglalkozások  nagycsoportos óvodások részére.

GOH - GMP Beszédészlelés vizsgálat és fejlesztés

 

Nehézségei esetén a gyermek iskolai teljesítménye kudarcossá válhat.