Figyelemzavar, hiperaktivitás, adhd – Tünetei és fejlesztése

szerző

A cikk szerzője, Szalai – Lászlók Kitti pszichopedagógus és tanulásban akadályozottak szakos mesterfokozatú gyógypedagógus, a ” Játszva olvass! ” megálmodója és megalkotója.

A 8 éves Andris képtelen egy helyben ülni az iskolában az órákon. Le és föl szaladgál az osztályteremben, zavarja a hangoskodásával a többieket. Néha az osztálytársai asztalának tetején ugrál, így azok sem tudnak dolgozni, bármennyire is szeretnének. Ha a helyén is marad önkéntelen hangokat ad ki, kiabál, sikongat. Bele- belekiabál az órába is. A feladatokat nem csinálja meg a dolgozatait majdnem üresen adja be. De a szünetek sem jobbak, kötekedik, verekszik. Nincs egy barátja sem. Sem a szülei, sem a pedagógus nem bír vele. Az egész nap Andris fegyelmezéséről szól. A többi szülő úgy gondolja, Andris neveletlen. Pedig Andris “csupán” ADHD-s, figyelemhiányos hiperaktivitásban szenved magas impulzivitással. Andris nem tehet erről. Hogy jobban megértsük Andrist, ismernünk kell a figyelem zavarának, a hiperaktivitás és az ADHD tüneteit. Ebben a cikkben erről lesz szó.

Az ADHD a hiperaktivitásos figyelemzavar. Azonban ez nem egy homogén neurológiai zavar, hanem különböző spektrumai léteznek, attól függően, hogy mely tünetek jelentkeznek és vannak túlsúlyban. Alapvetően három tünetegyüttes jelentkezhet, illetve ezek különböző kombinációja: figyelemzavar, hiperaktivitás és impulzivitás. A figyelem zavara jelentkezhet önállóan is, ekkor nem ADHD-ról van szó.

Tehát a figyelemzavarnak létezik hiperaktivitással együttjáró és hiperaktivitás nélküli változata is. A tanulási zavarok körében az egyik legjellemzőbb tünet a hiperaktivitás. De a hiperaktivitás ritkán jelentkezik önállóan, szinte minden esetben kéz a kézben jelenik meg a figyelem zavara is mellette. A figyelmzavar, mint elnevezése is mutatja a figyelem hiányára utal, mely jelentősen megnehezíti a gyerek megfelelő teljesítmény nyújtását. A figyelem zavara az egyik legfontosabb tényezője a tanulási nehézségeknek és a magatartás zavarok megjelenésének is.

Figyelemzavar tünetei

Az irányított figyelem hiánya komoly akadályt jelent a gyermek számára a tanulási folyamatok során és jelentősen rontja a teljesítményt is. Különösen a figyelem terjedelme és tartóssága a fontos tényező, illetve, ezek hiánya. A gyermek figyelme könnyen elterelhető, nem képes hosszabb ideig tartósan koncentrálni egy feladatra vagy tevékenységre, nehezen különíti el a lényeges és lényegtelen információkat.

figyelemhiány

A figyelem hiánya rontja a teljesítményt

A hiperaktivitás megjelenése és jellemző tünetei

A hiperaktivitás megjelenésére eddig konkrét organikus okot nem tudtak még a kutatók találni.

Oka lehet:

– oxigénhiányos állapot
– elhúzódó vagy vákuumos szülés
– köldökzsinór nyakra tekeredése
– öröklődés

A kiváltó okokat még a mai napig nem tudták a kutatók teljes mértékben megállapítani, a kutatások még jelenleg is zajlanak ezzel kapcsolatban. A szakemberek azt feltételezik a jelenleg rendelkezésükre álló információk alapján, hogy genetikai okai lehetnek a megjelenésének és nem vezethető vissza, illetve a terhesség és szülés alatti esetleges káros behatások is szerepet játszhatnak a kialakulásában.

Tünetei:

Csecsemőkorban:

  • extrém motoros nyugtalanság, ami már csecsemő és kisgyerekkorban is jelentkezik és meghatározó
  • a csecsemő keveset és nyugtalanul alszik, sokat sír, éjszaka sokat felébred, álmában sokat mocorog
  • járni hamar megtanul és szinte nem is jár, hanem azonnal rohan
  • állandóan rohanásban van, később sem képes végig ülni az étkezéseket
  • úgy tűnik minden érdekli, mindent a kezébe vesz, de érdeklődése nem tart sokáig
  • megkésett beszédfejlődés

Óvodáskorban:

  • óvodáskorban nem köti le a mesehallgatás, a játéktevékenység nem köti le sokáig
  • kapkodás, gyakori tevékenységváltás, impulzivitás
  • óvatosság hiánya
  • nehézséget jelent a figyelem megtartása a feladatai vagy játéka közben
  • úgy tűnik, nem figyel, amikor beszélnek hozzá
hiperaktivitás

Óvodásként nem kötik le a játékok

Iskoláskorban:

  • iskolás korában is a mozgáskényszer a legmeghatározóbb tünet, ez nem csak a pedagógus, az osztálytársak de a szülők számára is a legzavaróbb tünet
  • nem képes végig ülni az órákat, gyakran feláll, kimegy az osztályteremből
  • mozgásuk összerendezetlen, a nagy és finom mozgások egyaránt
  • mozgása általában nem célvezérelt
  • gyakran kerül veszélyhelyzetbe, fokozott baleset hajlam, gyakran szenved kisebb-nagyobb sérüléseket
  • játszik a kezébe kerülő tárgyakkal: ceruzával, radírral, füzettel
  • gyakran belebeszél az órába, közbevág, nem hagyja, hogy a pedagógus feltegye a kérdést már válaszol is, anélkül, hogy biztosan tudná, hogy mi a kérdés valójában
  • megjegyzéseket tesz
  • képtelen kivárni a sorát
  • írásbeli munkái rendetlenek, töredékesek
  • ha a feladat nem sikerül elsőre, gyakran feladja és annyiban hagyja
  • ha nem az elvárásai alapján alakulnak a dolgok, ideges, feszült, agresszív lesz
  • az életkor előrehaladtával a motoros tünetek csökkenhetnek

Tehát a tünetek alapján három csoportba lehet sorolni a gyerekeket, akiknél ezek vagy ezek közül jónéhány tartósan, legalább 6 hónapja fennáll: hiperaktivitás, a figyelem zavara, impulzivitás. A diagnózis megnevezése attól függ, mely tünet csoportok a jellemzőbbek, markánsabbak.

Hiperaktivitás:
  • extrém viselkedés, nyugtalanság
  • nem tud egyhelyben maradni, folyton izeg-mozog
  • nehezen marad meg a helyén
  • nyugtalanság alvás közben
  • állandóan mozgásban van, mintha hajtaná valami

Impulzivitás:

  • gondolkodás nélkül cselekszik
  • gyakori tevékenységváltás
  • feladatát nehezen szervezi meg
  • szinte állandó felügyeletet igényel
  • játékban, csoportos helyzetben nehezen várja ki a sorát
  • gyakran közbeszól
impulzivitás

Gyakran közbekiabál az órákon is

Figyelemzavar:

  • nem fejezi be, amit elkezdett
  • gyakran úgy tűnik, nem figyel
  • figyelme könnyen elterelődik
  • nehezen összpontosít a feladatra
  • nehezen marad meg játékhelyzetben
Az ADHD vizsgálata

A diagnózist minden esetben orvos vagy pszichiáter állapítja meg egy alapos és részletes, nemzetközi diagnosztikai kritériumrendszer alapján.

Ahhoz, hogy a diagnózist meg lehessen állapítani, a tüneteknek folyamatosan fenn kell állniuk legalább 6 hónapon keresztül, 12 éves kor előtt is jelen kellett lenniük és az élet különböző területein jelentős problémákat kell hogy okozzanak.

A vizsgálat során különféle teszteket alkalmaznak a szakemberek, melyben a gyermek auditoros és vizuális teljesítményét tesztelik. A hiperaktív gyerekekre jellemző, hogy több téves választ adnak kevesebb találat mellett, azaz, sokkal több a hiba, mint a jó megoldás. A vizsgálati idő előrehaladtával pedig egyre több hibázás jelentkezik. Emelett pedig a gyerek nyugtalansága egyre fokozódik.

ADHD, hiperaktivitás kezelése

A hiperaktivitás esetében alapos vizsgálatot követően gyermekpszichiáter gyógyszeres kezelést is elrendelhet. Ezek a serkentők fokozzák a dopamin kiáramlását és ez egy idő után a viselkedés javulásához vezet. Fontos azonban megjegyezni, hogy a gyógyszer nem azonnali hatású, két három hét is szükséges a hatásuk érvényesüléséhez. Nem maga a dopamin gyógyít, hanem beindít bizonyos folyamatokat, amik a javulást okozzák. A gyógyszerek segítenek a tünetek enyhítésében, de magát a problémát nem szüntetik meg. Éppen ezért a gyógyszeres kezelés önmagában nem elegendő. Elérhetőek még úgynevezett viselkedésterápiák is a gyermekek számára.

Figyelemzavar és a hiperaktivitás fejlesztése

Milyen lehetőségei vannak a szülőknek, akiknek a gyermekét a fentiekkel diagnosztizálták? Elsősorban a mozgásfejlesztés tud nagyon sokat segíteni. A jelenlegi iskolai módszertan, a frontális oktatás nem kedvez ezeknek a gyerekeknek, mivel ez csak gyakorlatilag fokozza a motoros nyugtalanságukat. Túl monoton és túl passzív a számukra. Így nem igazán tudnak megfelelni az iskolai követelményeknek, ez pedig automatikusan hozza magával a gyengébb teljesítményt és értékelést is. Ez pedig elveszi a gyerek kedvét a tanulástól, nincs sikerélménye, önbecsülése súlyos károkat szenvedhet. Elkönyvelheti magát, rossz, buta, semmirevaló gyereknek, ami egy ördögi kör, mert ekkor már úgy is fog viselkedni, minek törje magát, úgyis mindenki csak szidja és elégedetlen vele. Holott megfelelő segítséggel és fejlesztéssel sokkal jobb eredményeket is elérhetne, ezzel növelhetné önbecsülését és átrajzolhatná magában a saját magáról kialakított képet. A figyelemzavaros gyerekeknek a tananyag elsajátítása után, sokkal több gyakorlásra van szükségük, hogy a tanultak be is épüljenek.

adhd

A mozgásterápia nagyon sokat segít

Mozgásfejlesztés, mozgásterápia

Mindenképpen érdemes mozgásterápiát is alkalmazni a fejlesztés során, mely az idegrendszer fejlődését segíti elő ( például Kulcsár féle mozgásterápia ). A mozgásterápia már csak azért is segít nagyon sokszor, mert a diagnosztizált gyerekek általában pont abban a korban vannak, amikor számukra a mozgás fontossága életkori sajátosság.

A szakember feladata megállapítani, hogy pontosan mely részterületeken van elmaradása a gyereknek, tehát, mely területeket kell fejleszteni mozgásterápiával és aszerint fogja a fejlesztést összeállítani.

A terápiában elsődleges szempont a szakemberek részéről, hogy automatizált készségeket alakítsanak ki. Ez csak akkor lehet eredményes, ha a készségek alatti “alkészségek” is automatizálttá válnak. pozitív megerősítéssel segíti a mozgás előhívását és a mozgás végrehajtása és a bekövetkezett környezeti változás közötti összefüggések felismerését. Ez pedig a későbbiekben segíti a lényeges és lényegtelen információk megkülönböztetését. Elsődlegesen tehát az alap mozgások fejlesztése a cél, melyet mozgásos játékok játszásával lehet begyakoroltatni.

A fejlesztés sikeréhez elengedhetetlen a pedagógusok és a szülők együttműködése is.

Az időben felismert probléma és minél hamarabbi fejlesztés elkezdése nagyon fontos a gyermekek számára, hogy minél gyorsabban behozhassák a lemaradásukat és változások induljanak el náluk.

Néhány jó tanács

  • a gyermek környezete legyen annyira ingergazdag, hogy az ösztönözze a gyerek érdeklődését. De a televíziót és egyéb digitális eszközök használatát csökkentsük a minimumra velük kapcsolatban, mert ezek túlingerelhetik a gyereket.
  • a gyerekkel való foglalkozás legyen rendszeres, mert fejlesztő hatás csak így érhető el
  • mozogjon minél többet a gyerek, ha lehet, a játéktevékenysége is ehhez kapcsolódjon, például hintázzon, biciklizzen, ugrókötelezzen, stb. Ezek a mozgásformák bizonyítottan fejlesztik az idegrendszert
  • végezzen a gyermek különböző feladatokat fittball labdán, ha lehetőség van rá, például ezen ülve készítse el a leckéjét és tanuljon is, ugyanis a fittball labdán való rugózás segíti a koncentrációt
  • alkalmazzunk játékokat, játékosságot a fejlesztés során. A gyerek motivációja is sokkal nagyobb lesz ezáltal
  • az omega3, halolaj rendszeres szedése kutatások által bizonyítottan jó hatással van
  • a pedagógusnak érdemes plusz feladatot adni pl: kulcsfelelős, csendfelelős, ezáltal pozitívan ki lehet emelni a csoportból a figyelemhiányos, hiperaktív vagy impulzív gyereket. A gyerekek szeretnék a felhívni magukra a figyelmet a helytelen viselkedéssel, ezért rosszalkodnak
  • alkossunk közösen szabályokat és kössünk szerződést is a gyerekkel, fontos, hogy azt érezze, van beleszólása a szabályok megalkotásába, így pedig fokozottan érvényesnek tartja azokat magára nézve
figyelemzavar fejlesztése

Labdajátékokkal otthon is fejleszthetjük a gyereket

Otthon is játszható játékok a fejlesztéshez

Ezekhez a feladatokhoz csak egy falra és egy labdára van szükség:

  1. A labda eldobása után a gyerek ereszkedjen gyorsan guggolásba és felállás után kapja el a labdát.
  2. Labda eldobás után ugorjon terpeszállásba, a következőnél pedig vissza alapállásba.
  3. Labda eldobása után húzza fel a bal térdét, majd vissza és kapja el a labdát. Következőnél jöhet ugyanez jobb térddel.
  4. Labda eldobása után húzza fel hátra a bal sarkát, majd vissza és kapja el a labdát. A következő dobásnál következhet a jobb sarok.

Ezek a játékok otthon is játszhatóak egyedül is, segítik a koncentráció fejlesztését és a szerialitás és időbeliség fejlesztését is. Élvezetes és szórakoztató is a gyereknek. 

A következő feladatok a figyelem és a szerialtis, azaz a sorrendiség fejlesztését szolgálják. A kiindulás, a gyermek üljön a földön terpeszben és a következő feladatokat végezze el labdadobás vagy gurítás után:

  1. Tapsoljon a gyerek kétszer a teste előtt, egyszer pedig a háta mögött.
  2. Tapsoljon egyszer a talajon a combokon belül, kétszer a talajon a combokon kívül.
  3. Tapsoljon kétszer a teste előtt majd egyszer a talajon a combokon belül.
  4. Dobbantson egyszerre két lábbal kétszer és egyszer tapsoljon a talajon a combokon belül.
  5. Ehhez a játékhoz szükség van egy lufira is. A gyerekek nagyon szokták ezt szeretni. Jobb kézzel üsse fel a lufit, majd tapsoljon maga előtt és a háta mögött is.

AJÁNDÉK, NYOMTATHATÓ FEJLESZTŐ JÁTÉK!

 

ceruzás k-g

Segítség a „k-g” hangok megkülönböztetéséhez

 

Diszlexia - Az olvasás zavara

 

olvasás fejlesztése

Tudj meg többet a diszlexiáról ebben a cikkben!

 

Diszgráfia - Az írás zavara

 

diszgráfia fejlesztése

Ebben a cikkben mindent megtudhatsz a diszgráfiáról!

 

Diszkalkulia - A számolás zavara

 

diszkalkulia kezelése

A számolási zavarról, azaz a diszkalkuliáról írtam ebben a cikkben részletesen!

 

Kulcsár - féle komplex mozgásfejlesztés

 

komplex mozgásfejlesztés

Nem csak személyesen de akár már ONLINE IS ELÉRHETŐ!

 

NILD Tanulás Terápia

 

NILD Tanulás Terápia

Balassagyarmat, Pásztó és Szécsény környékén.

 

Iskola előkészítő foglalkozás

 

iskola előkészítő foglalkozás

Játékos tanulást elősegítő foglalkozások  nagycsoportos óvodások részére.

GOH - GMP Beszédészlelés vizsgálat és fejlesztés

 

Nehézségei esetén a gyermek iskolai teljesítménye kudarcossá válhat.