Miért fontos az iskola előkészítő tanfolyam? 5 ok, amiért minden óvodásnak szüksége van rá

szerző

A cikk szerzője, Szalai – Lászlók Kitti pszichopedagógus és tanulásban akadályozottak szakos mesterfokozatú gyógypedagógus, az Tanulási Coach és Kulcsár – féle mozgásfejlesztő, a ” Játszva olvass! ” megálmodója és megalkotója.

Az iskolakezdéshez elengedhetetlen, hogy a gyermekek rendelkezzenek bizonyos alapvető készségekkel, amelyekre az iskolai tanulás épülhet. Az iskolára felkészítő tanfolyam célja, hogy ezek a képességek a gyermekek életkorának és egyéni fejlettségi szintjének megfelelően alakuljanak ki. Ez a megalapozás biztosítja, hogy a gyerekek magabiztosan és zökkenőmentesen kezdjék meg az iskolát.

Finommotorikai készségek fejlesztése: Az írás előkészítése érdekében fontos, hogy a gyermekek képesek legyenek pontos, irányított mozdulatokat végezni. Ezt játékos tevékenységekkel, például rajzolással, színezéssel, gyurmázással vagy apró tárgyak megfogásával lehet fejleszteni.

Nyelvi készségek és szókincs bővítése: A megfelelő kommunikációs készségek alapvetőek az iskolai sikerhez. Az iskolaelőkészítő foglalkozások során a gyermekek bővítik szókincsüket, fejlesztik kifejezőkészségüket, és egyre jobban megértik a történetek összefüggéseit, ami az olvasás és írás tanulásának előfeltétele.

Számfogalom és logikai gondolkodás kialakítása: Az egyszerű számolós játékok, mint például a tárgyak megszámlálása, a mennyiségek összehasonlítása vagy az alapvető műveletek megértése segítenek abban, hogy a gyermekek matematikai gondolkodása megerősödjön.

Szem-kéz koordináció fejlesztése: Az olyan tevékenységek, amelyek egyszerre igénylik a vizuális és a motoros készségek összehangolását – például a vonalvezetés, a kirakós játékok vagy a célzott építkezés –, elengedhetetlenek a tanulási folyamat szempontjából.

Figyelem és feladattudat kialakítása: Az iskola előkészítő programok segítenek a gyerekeknek abban, hogy koncentráltan, egy adott feladatra fókuszáljanak és megtanulják befejezni a megkezdett tevékenységeket. Ez fontos lépés az önálló tanulás elsajátítása felé.

Az alapvető készségek megalapozásával a gyermekek nemcsak technikai értelemben lesznek felkészültek az iskolára, hanem megtapasztalják a tanulás örömét és sikerélményeit is. Ez az erős alap biztosítja, hogy magabiztosan és motiváltan léphessenek az iskolai évekbe.

Az iskolai elvárásokhoz való alkalmazkodás támogatása

Az iskolakezdés nemcsak a tanulási képességeket, hanem a gyermekek alkalmazkodó képességét is próbára teszi. Az óvodai környezetből az iskolai struktúrába való átmenet komoly változást jelent: új szabályok, hosszabb figyelemigény és más tanulási formák várnak a gyerekekre. Az iskola előkészítő segít abban, hogy a gyermekek magabiztosan igazodjanak ezekhez az új elvárásokhoz.

Az iskolában a gyermekeknek egy meghatározott napirendet kell követniük, ahol az órák és szünetek váltakozása szabályozza a tevékenységeiket. Az iskolaelőkészítő foglalkozások játékos formában készítik fel a gyermekeket erre a rendszerezettségre, így könnyebben hozzászoknak a strukturált tanuláshoz.

Az iskolában hosszabb ideig kell figyelniük a tanórákon és elmélyülten dolgozniuk a feladatokon. A fejlesztő tevékenységek során a gyermekek megtanulják, hogyan összpontosítsanak egy-egy feladatra és hogyan tartsák fenn a figyelmüket.

Az iskolai környezetben alapvető, hogy a gyermekek képesek legyenek követni a tanári utasításokat és alkalmazkodjanak a közös szabályokhoz. Az iskolaelőkészítő programokban a gyerekek játékos formában gyakorolják ezt, például csoportos játékok és feladatok során.

Az iskolában a gyerekeknek önállóan kell feladatokat végrehajtaniuk, akár tanári segítség nélkül is. Az iskola előkészítő tevékenységek során a gyermekek megtanulják, hogyan osszák be az idejüket és hogyan fejezzék be a megkezdett munkát.

Az iskolakezdés érzelmi szempontból is kihívás lehet. A gyerekeknek meg kell tanulniuk kezelni az új helyzetekből adódó izgalmat vagy szorongást. Az iskola előkészítő programok támogatják az érzelmi stabilitást és segítenek a gyerekeknek abban, hogy pozitív hozzáállással nézzenek az iskolakezdés elé.

Az iskolai elvárásokhoz való alkalmazkodás képességének fejlesztésével a gyermekek magabiztosabban és könnyebben veszik az iskolakezdés akadályait. Így nemcsak a tanulás, hanem az új környezethez való alkalmazkodás is élvezetesebbé válik számukra.

Képességbeli különbségek áthidalása

Az óvodáskorú gyermekek fejlődése rendkívül egyedi és mindenki a saját tempójában halad. Az iskolaelőkészítő program egyik legfontosabb célja, hogy segítsen kiegyenlíteni a képességbeli különbségeket, így minden gyermek magabiztosan és egyenlő esélyekkel kezdhesse meg az iskolát. Ez különösen fontos, mivel az iskolai környezetben már elvárásként jelennek meg bizonyos alapvető készségek és képességek.

Az iskolaelőkészítő programokban a szakemberek alaposan felmérik a gyermek erősségeit és fejlesztendő területeit. Ez lehetővé teszi, hogy célzott támogatást nyújtsanak, például a beszédfejlődés, a mozgáskoordináció vagy a szociális készségek terén.

Ha egy gyermek például nehezebben tud koncentrálni vagy szókincse kisebb az átlagnál, az iskolaelőkészítő során ezekre a területekre külön figyelmet fordítanak. Az egyéni fejlesztések és játékos gyakorlatok segítenek a lemaradások leküzdésében.

iskola előkészítő tanfolyam
Az iskola előkészítő tanfolyam minden óvodásnak nagyon hasznos

A csoportos foglalkozások mellett gyakran van lehetőség arra, hogy a gyermek egyénre szabott feladatokat kapjon, amelyek az ő konkrét szükségleteire fókuszálnak. Ez biztosítja, hogy a fejlődés üteme az adott gyermek igényeihez igazodjon.

A gyerekek fejlődési különbségei nemcsak hátrányokat, hanem erősségeket is takarnak. Az iskolaelőkészítő programok segítenek ezek azonosításában és fejlesztésében, így a gyermekek önbizalma is növekszik.

Azáltal, hogy az iskola előkészítő fejlesztések során időben kezelik a lemaradásokat, a gyermekek magabiztosabban kezdhetik el az iskolát és kisebb az esélye annak, hogy korai kudarcélménnyel találkozzanak.

Az iskolaelőkészítő programok hozzájárulnak ahhoz, hogy az osztályba lépő gyerekek közötti tudás- és képesség különbségek csökkenjenek. Ez megkönnyíti a pedagógusok munkáját és elősegíti, hogy a gyermekek sikerélményekkel gazdagodjanak az iskolai tanulás során.

A képességbeli különbségek áthidalásával az iskola előkészítő foglalkozások minden gyermek számára esélyt adnak arra, hogy pozitív élményekkel induljon az iskolai pályafutása. Ez a befektetés nemcsak a gyermek iskolai, hanem későbbi életére is jelentős hatással van.

Szociális készségek fejlesztése

Az iskolai élet nemcsak a tanulásról szól, hanem a közösségben való létezésről is. Az óvodából az iskolába lépve a gyermekek új társas helyzetekkel találkoznak: osztálytársak, tanárok, közös szabályok és csoportos tevékenységek várják őket. Az iskolaelőkészítő fejlesztés egyik kulcsfontosságú eleme, hogy segít a gyermekeknek felkészülni ezekre a kihívásokra és megtanítja őket hatékonyan együttműködni másokkal.

A foglalkozások során a gyerekek csoportos játékokon és feladatokon keresztül tanulják meg, hogyan osszák meg a feladatokat, működjenek együtt társaikkal és hogyan érhetnek el közös célokat. Ez az iskolában elengedhetetlen a sikeres csapatmunkához. A közös játékok és tevékenységek segítenek a gyermekeknek megérteni és elfogadni a szabályokat. Az iskolában is fontos lesz, hogy kövessék a tanári utasításokat, betartsák az osztály működését szabályozó normákat és figyelembe vegyék társaik szükségleteit.

A foglalkozások során a gyermekek megismerik a mások érzéseire való odafigyelés jelentőségét. Az érzelmek kifejezésére és kezelésére irányuló játékos gyakorlatok segítenek, hogy jobban megértsék társaikat és képesek legyenek támogatni őket. Az iskolai környezetben elkerülhetetlenek a kisebb konfliktusok. Az iskola előkészítő programok játékos formában mutatják meg, hogyan lehet megoldani a vitás helyzeteket, miként fejezhetik ki véleményüket úgy, hogy közben mások nézőpontját is figyelembe veszik. Sok gyermek számára az iskolakezdés az első alkalom, hogy önállóan kell barátokat szerezniük és kapcsolatokat építeniük. Az iskolaelőkészítő foglalkozások során különös figyelmet fordítanak arra, hogy a gyerekek megtanulják, hogyan kezdeményezzenek beszélgetést, hogyan mutatkozzanak be, vagy hogyan csatlakozzanak egy csoportos játékhoz.

Az iskolaelőkészítő programok barátságos, támogató környezetet biztosítanak, ahol a gyermekek bátran kipróbálhatják magukat különböző társas helyzetekben. Ez segít csökkenteni az iskolakezdéssel kapcsolatos szorongást és megadja a magabiztosságot a gyermekek számára. A szociális készségek fejlesztése az iskola előkészítő foglalkozások egyik legfontosabb hozadéka. Az így szerzett tapasztalatok és gyakorlatok segítenek abban, hogy a gyermekek könnyen beilleszkedjenek az iskolai közösségbe, magabiztosak legyenek a társas helyzetekben és harmonikusan tudjanak együttműködni társaikkal és tanáraikkal.

Az önbizalom növelése

Az iskolakezdés nagy lépés egy kisgyermek életében, amely tele van izgalmas új lehetőségekkel, de kihívásokkal is. Az önbizalom nagyon fontos ahhoz, hogy a gyermekek bátran nézzenek szembe ezekkel az új helyzetekkel. Az iskolaelőkészítő fejlesztések során a gyermekek nemcsak készségeket sajátítanak el, hanem pozitív élményeken keresztül megerősítik önmagukba vetett hitüket is.

A foglalkozások során a gyerekek egyszerű, játékos feladatokban tapasztalhatják meg a siker örömét. Ez a pozitív visszacsatolás segíti őket abban, hogy magabiztosabbá váljanak, és higgyenek saját képességeikben. A feladatok úgy vannak felépítve, hogy a gyermekek lépésről lépésre haladjanak a nehezebb kihívások felé. Így mindig van lehetőségük arra, hogy fejlődjenek, miközben elkerülik a túl nagy nyomás vagy kudarc érzését.

A foglalkozások során a gyerekek önállóan próbálhatják ki képességeiket, legyen szó feladatmegoldásról vagy csoportos tevékenységekről. Az önállóan elvégzett feladatok megerősítik bennük a hitet, hogy képesek megbirkózni az iskolai elvárásokkal.

A szakemberek és a szülők dicsérete és biztatása fontos. Az iskola előkészítő foglalkozások során minden előrelépést és erőfeszítést elismernek, ami növeli a gyermekek önértékelését.

A programok barátságos, támogató légkört biztosítanak, ahol a gyermekek biztonságban érzik magukat. A gyakorlatok során fokozatosan szembesülhetnek azokkal a helyzetekkel, amelyek szorongást okozhatnak, így azokat könnyebben észlelhetik kihívásként, nem pedig akadályként. A gyerekek megtapasztalják, miben tehetségesek, mik az erősségeik. Ez az önismeret elengedhetetlen ahhoz, hogy később ne csak az iskolában, hanem más élethelyzetekben is helytálljanak.

Az önbizalom növelése az egyik legfontosabb alap, amit az iskolaelőkészítő programok biztosíthatnak a gyermekek számára. Egy magabiztos, önmagában bízó gyermek könnyebben fogadja el az új helyzeteket, nyitottabbá válik a tanulásra és sikeresebben küzd meg a kihívásokkal, amelyeket az iskola tartogat számára.

Hosszú távú tanulási alapok lefektetése

Az iskolaelőkészítő fejlesztés nem csupán az iskolakezdés zökkenőmentességét szolgálja, hanem megalapozza a gyermek egész életen át tartó tanulási folyamatait. Az első években megszerzett alapkészségek és pozitív tapasztalatok meghatározóak a későbbi tanulmányi sikerek és az önálló tanulás szempontjából.

Az iskolaelőkészítő foglalkozások során a gyermekek érdeklődésére építő tevékenységekkel játékosan vezetik be őket az új ismeretek világába. Amennyiben egy gyermek pozitív élményeket szerez a tanulás során, az a későbbiekben is nyitottabbá és motiváltabbá teszi.

A játékos feladatok és gyakorlatok segítik a gyermekeket abban, hogy önállóan gondolkodjanak, stratégiákat alakítsanak ki és megoldást találjanak a problémákra. Ez a képesség az iskolai és az azon túli életben is alapvető fontosságú.

Az iskolaelőkészítés keretein belül a gyermekek megtanulják, hogyan oszthatják be az idejüket, hogyan koncentráljanak hosszabb időn át egy-egy tevékenységre és hogyan zárják le a megkezdett feladatokat. Ezek az alapszokások nélkülözhetetlenek az iskolai tanulás során.

Az írás, olvasás és számolás előkészítése mellett a finommotorikai, szociális és kognitív készségek is fejlődnek. Ezek az alapok biztosítják, hogy a gyermek képes legyen hatékonyan részt venni az iskolai tanórákon.

Az iskolaelőkészítő foglalkozások során a gyermekek játékos, kreatív formában ismerkednek meg az új dolgokkal, így már az iskolakezdés előtt kialakulhat bennük a tanulás iránti szeretet. Ez segít abban, hogy ne teherként, hanem izgalmas kihívásként tekintsenek a tanulásra.

A gyermekek megtanulják, hogyan kezeljék a változásokat, új helyzeteket és kihívásokat. Ez nemcsak az iskolában, hanem az élet más területein is segíti őket abban, hogy magabiztosan helytálljanak.

A hosszú távú tanulási alapok lefektetésével az iskolaelőkészítés nemcsak az első iskolai évek sikerességét támogatja, hanem olyan készségeket és szokásokat épít ki, amelyek az élet minden szakaszában hasznosak lesznek. Egy jól felkészített gyermek nemcsak az iskolában, hanem a jövőben is képes lesz új dolgok megtanulására és önálló fejlődésre.

Hogyan válasszuk ki a megfelelő felkészítő fejlesztő programot vagy tanfolyamot?

Az iskolára felkészítő program vagy tanfolyam kiválasztása jelentős döntés, hiszen ez a fejlődés alapköve lehet, amely megkönnyíti az iskolakezdést. Ahhoz, hogy megtaláljuk a legmegfelelőbb programot, érdemes figyelembe venni néhány fontos szempontot:

Ismerjük meg a gyermek egyéni szükségleteit és fejlettségi szintjét

Minden gyermek más-más területen mutathat erősségeket és gyengeségeket, ezért elengedhetetlen, hogy szülőként pontosan tudjuk, mely területeken van szükség fejlesztésre. Például:
– Ha a gyermek finommotorikája gyengébb, érdemes olyan programot keresni, amelyben hangsúlyos szerepet kapnak a kézügyességet fejlesztő tevékenységek, mint a rajzolás vagy a gyurmázás.
– Ha a szókincs vagy a nyelvi kifejezőkészség terén van lemaradás, egy beszédfejlesztésre fókuszáló tanfolyam lehet ideális.
– Ha teljeskörű, minden részletre kiterjedő fejlesztést, előkészítést szeretnénk, akkor ilyen tipúsú tanfolyamokat érdemes keresni.

A gyermek érdeklődési köre szintén fontos tényező. Egy érdeklődő, motivált gyermek könnyebben bevonható a foglalkozásokba és szívesen vesz részt a programban.

Ismerjük meg a program szakmai hátterét és módszertanát

Ellenőrizzük, hogy a választott program milyen pedagógiai alapelvekre épül. Olyan tanfolyamot válasszunk, amely:
– Tudományosan megalapozott, bevált módszereket alkalmaz.
– Egyensúlyt teremt a játékosság és az irányított fejlesztés között.
– A gyermek életkori sajátosságaihoz igazított, figyelembe veszi a kicsik fejlődési ütemét.

Fontos szempont az is, hogy a programot vezető szakemberek (pedagógusok, fejlesztő szakemberek) megfelelő képesítéssel és tapasztalattal rendelkezzenek. Érdemes utánajárni az oktatók munkájának, referenciáinak és ha lehetőség van rá, személyes megbeszélésen is tájékozódni.

A program felépítése és időbeosztása

Az iskolaelőkészítő tanfolyamok különböző formában érhetők el: lehetnek intenzív rövid kurzusok vagy hosszabb időszakra elosztott rendszeres foglalkozások. Az ideális program kiválasztásakor vegyük figyelembe:
– Mennyi időt tudtok szánni a fejlesztésre? Egy heti 1-2 alkalmas tanfolyam könnyebben beilleszthető a mindennapokba, mint egy heti 4-5 napot igénylő program.
– Rugalmasság: Egyes programoknál lehetőség van online részvételre vagy akár otthoni feladatokkal való kiegészítésre, amelyek jól illeszkedhetnek a család időbeosztásához.
– Fejlődés értékelés: Győződjünk meg róla, hogy a program során rendszeresen kapunk-e visszajelzést a gyermek haladásáról.

A szülők bevonása a folyamatba

Egy jó iskolára felkészítő program a szülőket is aktívan bevonja a fejlesztésbe. Ez lehetőséget ad arra, hogy otthon is támogassuk gyermekünk tanulási folyamatait. Nézzük meg, hogy a tanfolyam biztosít-e:
– Rendszeres kommunikációt a pedagógusokkal, például szülői konzultációkat.
– Otthoni gyakorlásra szánt anyagokat, amelyeket a foglalkozások között is használhatunk.

Ezáltal szorosabb kapcsolat alakulhat ki a gyermek fejlődési folyamata és a család mindennapjai között.

A tanfolyam környezete és hangulata

A barátságos, támogató környezet elengedhetetlen a gyermekek számára. Érdemes ellátogatni a helyszínre (ha lehetséges, online tanfolyam esetében ez nem szempont), hogy:
– Felmérjük, mennyire biztonságos és barátságos a tanfolyam környezete.
– Megnézzük, milyen eszközöket és játékokat használnak.
– Érzékeljük a légkört: a gyermekek szívesen vesznek részt az órákon? A pedagógusok figyelmesek és türelmesek?

Ha online programról van szó, akkor nézzünk utána, mennyire könnyen kezelhető a platform és könnyen, gyorsan, kényelmesen lehet-e rajta részt venni, lehet-e kérdezni, segítséget kérni.

Költségek és hozzáférhetőség

Az ár-érték arány döntő szempont lehet. Gondoljuk végig:
– Milyen szolgáltatásokat nyújt a tanfolyam? (Például személyre szabott fejlesztési terv, otthoni anyagok, konzultációk.)
– Van-e lehetőség próbaalkalomra? Ez segít, hogy első kézből tapasztaljuk meg, mennyire illik a program a gyermek igényeihez.
– A tanfolyam elérhetősége: el tudtok-e járni a helyszínre, vagy inkább egy online program a praktikusabb?

Ne feledjük: a legdrágább program sem mindig a legjobb és a legolcsóbb sem feltétlenül a leggazdaságosabb. Mindig mérlegeljük az árakat a nyújtott szolgáltatások tükrében.

Ezeknek a szempontoknak az alapos mérlegelése segít, hogy olyan programot válasszunk, amely nemcsak a gyermekünk fejlesztését támogatja, hanem az egész család számára kényelmes és hatékony megoldást jelent. Egy jól megválasztott iskolára felkészítő tanfolyam alapjaiban segítheti a gyermek zökkenőmentes iskolakezdését és sikeres tanulási élményeit.

Mozgásra fel! - ingyenes társasjáték

 

Mozgásra fel!

Ingyenesen letölthető társasjáték a gyermeked mozgásfejlesztéséhez!

 

Macis játék - ingyenes társasjáték óvodásoknak

 

macis játék

Ingyenesen letölthető társasjáték a óvódás gyermeked fejlesztéséhez!

 

Bingó - ingyenes társasjáték

 

ingyenes játék

Kérd a Bingó ingyenesen letölthető társasjátékot, amely szórakoztató és hatékony módja diszlexiás gyermeked fejlesztésének!

 

Dobj és válaszolj! - ingyenes társasjáték

 

Dobj és válaszolj!

Ez a társasjáték lehetőséget nyújt a családtagoknak arra, hogy olyan témákat tárgyaljanak meg, amelyek a mindennapokban talán nem kerülnének szóba.

 

Iskola előkészítő foglalkozás

 

iskola előkészítő foglalkozás

Játékos tanulást elősegítő foglalkozások  nagycsoportos óvodások részére.

Kulcsár - féle komplex mozgásfejlesztés

 

komplex mozgásfejlesztés

Nem csak személyesen de akár már ONLINE IS ELÉRHETŐ!

 

GOH - GMP Beszédészlelés vizsgálat és fejlesztés

 

Nehézségei esetén a gyermek iskolai teljesítménye kudarcossá válhat.

Tanulási Coaching

 

módszertan

Kihívásokkal küzd a gyerek a tanulás terén? Nem túl jók a jegyei? Szorong a suli miatt? Nem szeret bejárni? Nehéz a lecke írás mert valami mindig elvonja a gyerek figyelmét? Akkor a tanulási coaching a megoldás a számotokra!

 

NILD Tanulás Terápia

 

NILD Tanulás Terápia

Balassagyarmat, Pásztó és Szécsény környékén.