Miért fontos az olvasás fejlesztése?

Szerző:

szerző

A cikk szerzője, Szalai – Lászlók Kitti pszichopedagógus és tanulásban akadályozottak szakos mesterfokozatú gyógypedagógus, a ” Játszva olvass! ” megálmodója és megalkotója.

Az olvasás képessége egy nagyon bonyolult folyamat. Régebben úgy gondolták, az tud olvasni, aki ismeri a betűket. Ma már sokkal inkább a kommunikáció részeként tekintünk rá. Így kijelenthetjük, hogy az tud olvasni, aki a leírt jeleket ( betűket, írásjeleket ) képes dekódolni, azaz leírt szövegből beszélt szavakká alakítani azokat és ugyanakkor a szöveg tartalmát is felismeri. Viszont, ez nem minden gyermeknek megy jól. Éppen emiatt, az olvasás fejlesztése nagyon fontos feladattá vált az utóbbi időkben. Ebben szeretnék most segíteni ezzel a cikkel. Hogyan fejleszd gyermeked olvasását otthon?

Az olvasás tanulása szorosan összefügg az anyanyelv elsajátításával. Amikor a leírt szöveget próbáljuk dekódolni az tulajdonképpen a belső beszéd. Ha a belső beszéd sérült, ha a leírt szövegből nem tudunk információt kinyerni, akkor beszélhetünk olvasási zavarról vagy nehézségről. Figyelmeztető jel, ha az olvasás sebessége vagy minősége nem megfelelő. Fontos, hogy ilyen esetekben a lehető leghamarabb elinduljon az fejlesztése. A legjobb, ha játékos és nem a gyerek számára unalmas módszerekkel.

Az olvasás folyamata

Mielőtt azonban konkrét tippeket osztanék meg az olvasás fejlesztésére, vizsgáljuk meg közelebbről az olvasás folyamatát. Kisiskolás korban megfigyelhető, hogy egy-két gyereknek mennyire nehéz jól és folyamatosan vagy megfelelő tempóban olvasni. A feladat számukra ilyenkor nem csak az, hogy megfelelő tempóban felolvassák az adott szöveget, hanem az is, hogy agyuk képes legyen a benne lévő információt is felismerni, azaz, hogy értse is a felolvasott szöveget. Ez egy igen bonyolult agyi tevékenység, mivel a jelek felismerése, annak hangos felolvasása és az általuk hordozott információ dekódolása egy időben kell, hogy végbemenjen. A kisgyerekek olvasását úgy lehet a legkönnyebben fejleszteni, hogy hangosan olvastatjuk őket. Ilyenkor a hangosan kimondott szavak összekapcsolódnak a leírt jelekkel, betűkkel és hallás alapján megszületik a bennük lévő információ is.

1. a gyerek elkezdi olvasni a szöveget
2. az írásbeli elemeket felismeri
3. jelentést kapcsol hozzájuk
4. ez után kapcsolja a tulajdonképpeni jelentést a fonetikai elemekhez, azaz hangosan felolvassa
5. megérti a tartalmát

olvasás fejlesztése

Az a gyerek tud olvasni, aki érti is, hogy mit olvas

A néma olvasás mindig gyorsabb, mint a hangos. Viszont a hangos olvasás jobban fejleszti a képességét a kisgyermeknek.
Az első tanácsom tehát az, hogy amennyit csak lehet, olvasson otthon hangosan a gyerek, majd röviden foglalja össze, hogy mit olvasott.

Összefoglalva: Az olvasás folyamata két fő szakaszból, a dekódolásból és az értelmezésből áll.

Az olvasás zavara

Ez tulajdonképpen egy gyűjtőfogalom, mely ugyanúgy vonatkozhat az olvasás kisebb vagy nagyobb zavaraira is, azaz az egyes olvasási nehézségektől kezdve, egészen a súlyos diszlexiáig terjedhet. Azaz, lehet úgy is olvasási nehézsége a gyereknek, hogy nem diszlexiás ( a diszlexiáról itt írtam bővebben ).
Mikor beszélhetünk olvasási nehézségről? Először is, nem kell megijedni rögtön, ha jeleket tapasztalunk, ugyanis minden olvasni tanuló gyerekkel megeshet, hogy problémája adódik az olvasás elsajátítása során. Azonban mindenképpen oda kell figyelni a nehézségekre és érdemes velük szakemberhez fordulni, hogy kizárhassuk avagy megerősítést nyerjen a diszlexia. De nem minden olvasási nehézség egyenlő a diszlexiával! Az olvasási nehézség “ olyan rendellenességeket takar, amelyek egyébként ép értelmű, egészséges gyermekeket megakadályoznak abban, hogy a nyomtatott betűsorokat képesek legyenek értelmezni “. (Gósy, 1999, 257. o.)

olvasás fejlesztése kisiskolásoknak

Az olvasás zavara nem mindig egyenlő a diszlexiával

Diszlexiára utaló tünetek:
  • az életkornak nem megfelelő olvasási esetleg írási mód
  • betűzési hibák, szótagok, betűk felcseréléséből adódóan szótévesztések
  • ábécé betűinek nehézkes felsorolása, sorba rendezése
  • hasonló sorba rendezési problémák egymáshoz kapcsolódó fogalmak esetében: hónapok nevei, hét napjai, rokonsági fogalmak
  • memória gyengesége, leginkább a rövid távú memóriával vannak problémák
  • olvasási problémák következtében beszédkészségi problémák, akadozó kiejtés
  • problémák következtében pszichikai lemaradás a csoporthoz képest
  • visszahúzódó személyiség
  • esetleges agresszivitás

Mit olvassunk otthon közösen a gyerekkel?

Elsősorban, ne a tankönyvet. Vannak könnyen, gyorsan elérhető “ olvasmányok “, melyek sokkal szórakoztatóbbak lehetnek a gyermekünk számára. Lényeg, hogy hangosan olvassa.

– versek, gyermekversek
– regények, novellák, mesék
– levelek, képeslapok, táviratok, jegyzetek
– újságok és magazinok cikkei
– időjárás jelentések
– hirdetések
– szójátékok, játékszabályok
– poszterek, útjelző táblák
– karikatúrák, képregények

Néhány hasznos tanács az olvasás fejlesztéséhez:

1. Legyen a gyereknek válogatási lehetősége az olvasnivalók közül. Legyen erre többféle variáció is. A fenti blokkban már említettem néhány ötletet, de a kedvencem a képregény ezek közül. Ebben az esetben ugyanis nincs sok szöveg egyszerre, szórakoztató a történet és a vizuális megjelenítés is segít a szöveg megértésében. Az olvasással kapcsolatos ellenérzéseket is gyorsan leküzdheti a gyerek a képregények olvasgatásával, mert hamar sikerélménye lesz és egyáltalán nem lesz unalmas a számára.

2. Vidd el könyvtárba és hagyd, hogy ott maga válassza ki azt, amit olvasni szeretne. A szabad választás lehetősége nagyon nagy motivációval bír a kisgyermekek életében, mert úgy érzi, maga dönthetett valamiben. A lényeg, hogy ha választott, akkor szánjon is időt a kikölcsönzött könyvre.

3. Olvass neki hangosan Te! Tudom, ez furcsán hangzik, de a hangos felolvasás is rengeteget segít a gyerek olvasási készségeinek. A hallott szöveget kell értelmezni, amit majd később a saját hangos olvasásakor tud hasznosítani. Hangosan felolvasni a gyereknek, nem csak óvodáskorban lehet, kisiskolásoknak is nagyon hasznos.

4. Néha fordítsátok meg a szerepeket és a gyerek olvasson neked hangosan!

olvasástechnika fejlesztése

A képregények megszerettetik az olvasást

Ékezetes betűkereső

Amikor otthon elolvastok valamit hangosan, utána kérd meg a gyereket, hogy egy adott szövegrészletből keresse ki az összes ékezetes betűt és számolja meg, összesen mennyi van belőlük. Ha jól számolt, kaphat valami jutalmat érte.

Minden másodikat

A feladat az, hogy csak minden második sort, vagy nehezített módon, csak minden második mondatot olvassa fel hangosan gyermeked. Igen vicces történetek kerekdnek így, éppen ebben rejlik a játék szórakoztató faktora, cserébe nem csak az olvasást, de a figyelmét is fejleszti.

Társasjátékokkal

Munkámból fakadóan jött az ötlet, hogy olyan játékokat tervezzek meg, amelyekkel a gyerekek szórakoztatóan gyakorolják az olvasást. Így születtek meg a Játszva olvass! társasjátékai. Ezek “használata” során úgy fejlesztjük az olvasást, hogy azt tulajdonképpen a gyermek észre sem veszi, hiszen társasozik közben. Ötvözve van a szórakozás a fejlesztéssel és minősági időt tölthet el együtt a szülő és gyerek. Nincs ellenállás, hogy tanulni kell, nincs vita szülő és gyerek között, hiszen játszani, mindenki szeret, kicsik, nagyok egyaránt. Nézz szét a webáruházamban a játékok között.

Játszva olvass ty

Fejlesztés társasjátékokkal

Az abc gyakorlása játékosan

Ehhez is szükség lesz egy általatok választott szövegre, melyet a gyermek előzetesen már elolvasott. A játék lényege, hogy az abc sorrendjében haladva keressen olyan szavakat, melyek azzal a kezdőbetűvel kezdődnek, ami épp következik az abc sorrendjében. Tehát, először a-val kezdődőt, majd, b-vel és így tovább.

Betűmix játék

Ehhez szükséged lesz egy papírlapra. Találj ki előzetesen szavakat, melyeket gyermekednek majd ki kell találnia. Az általad meghatározott szavak betűit írd a lapra nagybetűkkel egymás alá úgy, hogy a betűket jól összekevered a szóban. Feladat, kitalálni a gyereknek, hogy melyik szóra gondolhattál.

Scrabble

A jól ismert társasjáték is kiváló fejlesztő eszköz lehet a kezünkben. Ezt természetesen már nagyobbacska gyermekkel tudjuk otthon játszani, aki már többé – kevésbé tisztában van bizonyos nyelvtani szabályokkal is. A játék abból áll, hogy a Scrabble táblán – a keresztrejtvényhez hasonlóan – egymásba kapcsolódó szavakat alkotunk a betűzsetonok segítségével, melyeknek más és más értékük van. Az nyer, aki a játék végén a legtöbb pontot szerezte.

AJÁNDÉK, NYOMTATHATÓ FEJLESZTŐ JÁTÉK!

 

ceruzás k-g

Segítség a „k-g” hangok megkülönböztetéséhez

 

Diszlexia - Az olvasás zavara

 

olvasás fejlesztése

Tudj meg többet a diszlexiáról ebben a cikkben!

 

Diszgráfia - Az írás zavara

 

diszgráfia fejlesztése

Ebben a cikkben mindent megtudhatsz a diszgráfiáról!

 

Diszkalkulia - A számolás zavara

 

diszkalkulia kezelése

A számolási zavarraól, azaz a diszkalkuliáról írtam ebben a cikkben részletesen!

 

Kulcsár - féle komplex mozgásfejlesztés

 

komplex mozgásfejlesztés

Nem csak személyesen de akár már ONLINE IS ELÉRHETŐ!

 

NILD Tanulás Terápia

 

NILD Tanulás Terápia

Balassagyarmat, Pásztó és Szécsény környékén.

 

Iskola előkészítő foglalkozás

 

iskola előkészítő foglalkozás

Játékos tanulást elősegítő foglalkozások  nagycsoportos óvodások részére.

GOH - GMP Beszédészlelés vizsgálat és fejlesztés

 

Nehézségei esetén a gyermek iskolai teljesítménye kudarcossá válhat.

Nincs találat

A keresett oldal nem található. Próbálja meg finomítani a keresést vagy használja a fenti navigációt, hogy megtalálja a bejegyzést.