Diszgráfia – az írás zavara
A cikk szerzője, Szalai – Lászlók Kitti pszichopedagógus és tanulásban akadályozottak szakos mesterfokozatú gyógypedagógus, a ” Játszva olvass! ” megálmodója és megalkotója.
A kisiskolás gyerek rosszul fogja a ceruzát, nem tudja tartani a sortávolságot, keveri a jobb oldalt a ballal, esetleg egyes betűket, számokat visszafelé ír le, csúnya, olvashatatlan az írása, nem képes a diktált szöveget leírni, tele van hibával a füzete, hiányoznak a mondatvégi írásjelek. Egyre jobban utál írni, mindent megtesz, hogy elkerülje azt. Ezek azok a kezdeti tünetek, amikor szülő, pedagógus érzi, valami nincs rendben, valami probléma van. Felmerülhet a diszgráfia gyanúja is. Mert a diszgráfia az írás zavara és egyre több gyereket érint.
A diszgráfia a tanulási zavarok közé tartozik. Ugyanúgy, mint a diszlexia esetében, óvodáskorban még nem diagnosztizálható, csak veszélyeztető tünetekről beszélhetünk. Diszgráfia esetén sem jelenik meg mindig az összes tünet. Megjelenhet önállóan is vagy a diszlexia írásbeli kivetüléseként is, azzal kéz a kézben járva. Ugyanis sok esetben előfordulhat az is, hogy a diszgráfiás gyerek folyékonyan olvas, sőt, sokkal jobban is, mint kortársai, de az írásában zavarok mutatkozhatnak. Az írászavar lehet a rossz mozgáskoordináció tünete is. Fontos azt is megjegyezni, hogy csak arról a gyerekről mondhatjuk azt, hogy tud írni, aki képes diktálás után is helyesen írni, illetve képes a saját gondolatait leírni. A másolás nem tekinthető írásnak.
“ Hányszor mondták nekem: figyelj oda jobban, írjál szebben. Hogy emlékszem az érzésre, ahogy szorítom a ceruzát, próbálom kanyarítani a betűket, egyik se olyan lesz, a ceruza mintha vasból volna, húzza a kezem, fáj az egész karom, a vállam és a gerincem.
A tollbamondástól félek a legjobban. A toll túl vastag az ujjaim között, folyton ki akar fordulni, a hegye a papírba akad, folyton pacákat köp a vonalakra. Pedig anya a saját aranyhegyű tollát adta nekem, hátha azzal könnyebben megy. Nem megy könnyebben, ugyanolyan nehéz, sőt, még nehezebb, mintha egy láthatatlan kéz fogná a toll végét és direkt a rossz irányba húzná. Egymás után hangzanak el a szavak, rohanok utánuk, de nem tudom utolérni őket, a betűk nem úgy kanyarodnak, ahogy kanyarodniuk kellene. “
Dragomán György, író ebben a Facebook posztban vallott diszgráfiájáról
A diszgráfia okai
Formái lehetnek:
– Tartalmi diszgráfia
Formai diszgráfia:
Abban az esetben beszélünk formai diszgráfiáról, ha az írás technikai része okoz problémát a kisgyermeknek a finommozgások vagy a szem-, kéz- koordinációja miatt. Ilyenkor az írás külalakja nagyon csúnya, szinte olvashatatlan, a betűk nagysága változó, kilóghatnak a sorból. Összességében az íráskép nagyon rendezetlen képet mutat. Az írás tempója pedig jóval elmarad a kortársakéhoz képest, emiatt az órai munkák során gyakran lemarad a gyerek.
Tartalmi diszgráfia:
Akkor beszélünk tartalmi diszgráfiáról, ha a külalak ugyan elfogadható, de a helyesírás csapnivaló. Nem tudja a gyermek írásban kifejezni magát, a saját gondolatait írásba ölteni, a diktálás után nem képes pontosan leírni a hallottakat. Még az is előfordulhat, hogy a gyermek szép külalakkal, hibátlanul másol, de ha önállóan kell írnia, már jelentkeznek a problémák.
A tünetei
Iskolában jelentkezhetnek az egyértelmű tünetek
A diagnózisa
Ugyanis az iskolák csak a mérhető teljesítményt – írást, olvasást, számolást – tudják értékelni, az attól eltérő tehetséget sajnos nem. Így a fel nem ismert diszgráfia miatt a gyereket lustának, ügyetlennek tarthatja a környezete. Önbecsülése ettől nagyon mélyre zuhanhat, szorongani kezdhet, vagy épp agresszívvá válhat.
A nem diagnosztizált diszgráfia következménye pedig a gyermek egész életére kihathatnak: lemarad, és sokkal kevesebbet tanul meg, mint amennyire szakszerű segítséggel képes lenne. Nagyon fontos, hogy a tanulási zavart időben felismerje a szülő vagy a pedagógus, hogy a gyermek a megfelelő kezelésben részesülhessen.
A diagnózis felállítása sokat segíthet a gyereknek
A diszgráfia kezelése
A diszgráfia speciális kezelést igényel. Leküzdése sokszor nehezebb, mint a diszlexiáé. A szakemberek mozgásterápiát is alkalmaznak, melynek során fejlesztik a gyerek nagy- és finommozgását. Nagy hangsúlyt fektetnek a térbeli tájékozódás fejlesztésére is. Továbbá fejleszteni kell a memóriát, a beszédkészséget és természetesen a szókincset is. Az íráskészséget eleinte diktálással fejlesztik: betűket és szótagokat mondanak tollba, később egyes szavakat. A szakemberek megfigyeltetik és alaposan áttanultatják a betűk és a betűkapcsolatok formáját a diszgráfiás gyermekkel. A kezelés későbbi szakaszaiban a tanulónak képekről kell beszélnie, egyes szavakat mondania, mondatokat befejeznie. A diszgráfia formájától függően a gyermek helyesírása, nyelvtani képessége is fejlesztésre szorulhat, ezekben az esetekben a gyógypedagógusok nagy figyelmet szentelnek a szavakban és mondatokban megnyilvánuló hibákra és azok kijavítására.
Segítségnyújtás szülőként
Híres diszgráfiások
– D. Tóth Kriszta, újságíró, könyvszerző
– Dragomán György, író
– Molnár Tamás, dalszövegíró, énekes
– George Washington, amerikai politikus
– Albert Einstein, tudós
Aghata Christie is diszgráfiás volt
A gyógyulás esélyei
AJÁNDÉK, NYOMTATHATÓ FEJLESZTŐ JÁTÉK!
Segítség a „k-g” hangok megkülönböztetéséhez
Diszlexia - Az olvasás zavara
Tudj meg többet a diszlexiáról ebben a cikkben!
Diszkalkulia - A számolás zavara
A számolási zavarról, azaz a diszkalkuliáról írtam ebben a cikkben részletesen!
Kulcsár - féle komplex mozgásfejlesztés
Nem csak személyesen de akár már ONLINE IS ELÉRHETŐ!
NILD Tanulás Terápia
Balassagyarmat, Pásztó és Szécsény környékén.
Iskola előkészítő foglalkozás
Játékos tanulást elősegítő foglalkozások nagycsoportos óvodások részére.
GOH - GMP Beszédészlelés vizsgálat és fejlesztés
Nehézségei esetén a gyermek iskolai teljesítménye kudarcossá válhat.