Diszkalkulia vizsgálat: 7 jel, hogy most kell lépned

szerző

A cikk szerzője, Szalai – Lászlók Kitti pszichopedagógus és tanulásban akadályozottak szakos mesterfokozatú gyógypedagógus, Tanulási Coach, a Kulcsár – féle komplex mozgásfejlesztés szakértője és a ” Játszva olvass! ” megálmodója és megalkotója.

A diszkalkulia egy tanulási zavar, amely kifejezetten a matematikai képességek zavarát jelenti. Nem egyenlő azzal, hogy valaki „nem szeret számolni” vagy „matekból gyengébb” – ez sokkal mélyebben gyökerezik. Az érintetteknek nemcsak a számolással van gondjuk, hanem például az idő, pénz, távolság vagy a sorrendiség megértésével is.

A zavar hátterében neurológiai eredetű feldolgozási problémák állnak, és nem függ össze az intelligenciaszinttel. Ezért is fordul elő gyakran, hogy okos, kreatív gyerekek is küzdenek a legegyszerűbb matematikai feladatokkal.

Az időben végzett diagnosztizálás lehetővé teszi, hogy az érintettek megkapják a személyre szabott fejlesztést és ne kényszerüljenek „ügyetlennek” vagy „lusta diáknak” címkézve élni.

A 7 leggyakoribb jele gyerekeknél

Sok szülő csak akkor kezd el gyanakodni, hogy valami nincs rendben, amikor a gyerek sorozatosan kudarcot vall a matematika órákon, pedig a tanulási zavar jelei már jóval korábban is megmutatkozhatnak. A diszkalkuliás gyerekek nem lusták és nem figyelmetlenek – egyszerűen másként dolgozza fel az agyuk a számokkal kapcsolatos információt.

Íme 7 gyakori jel, amelyre érdemes odafigyelni:

1. Nehezen tanulja meg a számokat és azok sorrendjét

Már óvodás korban feltűnhet, hogy a gyermek keveri a számokat, kihagy belőlük, vagy nem tudja helyesen elmondani a számok sorát 10-ig.

2. Nem érti a mennyiségi viszonyokat

Nem tud különbséget tenni „több” és „kevesebb” között, és nem érti, hogy a 8 több, mint a 6 – még akkor sem, ha ezt rendszeresen gyakorolják vele.

3. Lassú, bizonytalan számolás

Az egyszerű összeadás és kivonás is gondot okoz neki, még akkor is, ha vizuális segédeszközöket használ. Ujjszámlálásra támaszkodik túl sokáig, vagy nem tudja követni a lépéseket.

4. Nem ismeri fel a mintákat, szabályokat

A szorzótáblát nem érti, nem lát összefüggést az 5×2 és a 2×5 között. Egy ritmikus, szabályos szám- vagy színminta folytatása is nehézséget okoz.

5. Nem tudja pontosan megbecsülni a dolgokat

Azt mondja, valami 5 méter hosszú, amikor csak 1, vagy teljesen téves becslést ad a korára, a pénzre, az időre. A „körülbelüli” mennyiségek érzékelése hiányos.

6. Idővel, pénzzel való bánás problémái

Nem tudja megmondani, mennyi az idő, keveri az órát és a percet. A pénzérmék értékét nehezen jegyzi meg, és nem tud összeadni pénzösszegeket.

7. Szorongás és ellenállás a matekkal kapcsolatban

Ha a gyerek szorong minden olyan helyzetben, ahol számolni kell, vagy gyakran sír, dühös, frusztrált lesz matekóra előtt, az is árulkodó jel lehet. Ez nem egyszerű motivációs probléma – valós belső nehézséget él meg, amit ő sem ért.

Mikor érdemes vizsgálatra jelentkezni?

Ez egy nem múló, fejlődési tanulási zavar, ezért minél korábban felismerik, annál hatékonyabban lehet segíteni az érintett gyermeket. Az időben elvégzett felmérés lehetőséget ad arra, hogy a gyermek ne kudarcélményként élje meg az iskolát, hanem megértést és megfelelő támogatást kapjon.

Milyen életkorban lehet vizsgálni?

  • Óvodás korban (5 éves kortól) már végezhető részképesség-vizsgálat, amely jelezheti a későbbi tanulási zavar kockázatát.
  • Alsó tagozatban (6–10 év) már célzott szűrés és diagnosztika is történhet, mivel ebben az időszakban válik igazán láthatóvá a tanulási zavar.
  • Felső tagozatban és később is elvégezhető a felmérés, de a támogatási lehetőségek akkor a leghatékonyabbak, ha már alsó tagozatban megtörténik a diagnózis.

Mire ne várjunk?

Sokan abban reménykednek, hogy a gyermek „majd belenő” a matekba, vagy hogy a nehézségek „éretlenségből” fakadnak. Bár némi érési különbség valóban okozhat eltéréseket, ez a tanulási zavar tartós és nem múlik el gyakorlással

A diszkalkulia vizsgálat menete – lépésről lépésre

Ha egy gyermeknél felmerül a gyanú, fontos tudni, hogy hol és hogyan lehet kivizsgáltatni őt. Magyarországon a diagnózis több lépcsőből áll, és jellemzően gyógypedagógus, pszichológus együttműködésében történik. A cél, hogy pontosan feltérképezzék, mely területeken van elmaradás vagy zavar.

1. Első lépés: jelezd a problémát az iskolában vagy óvodában

A vizsgálatot kérheti:

  • szülő
  • óvónő vagy tanító
  • iskolapszichológus vagy fejlesztőpedagógus, gyógypedagógus

A legtöbb esetben az iskolai nevelőtestület javasolja, de a szülő saját hatáskörben is kezdeményezheti azt.

2. Jelentkezés a pedagógiai szakszolgálathoz

A legtöbb vizsgálatot az illetékes járási pedagógiai szakszolgálatok végzik (korábban Nevelési Tanácsadóként ismert intézmények). Ők felelősek a tanulási zavarok diagnosztizálásáért. A  jelentkezéshez szükség lehet:

  • kitöltött formanyomtatványra (iskolától vagy szülőtől)
  • iskolai dokumentumokra, például ellenőrzőre, füzetekre, ha van

A szakszolgálat honlapján általában elérhetők a pontos eljárásrendek és jelentkezési lapok.

3. Vizsgálati időpont egyeztetése

A vizsgálatra előjegyzés alapján kerül sor, ez a szakszolgálatok leterheltségétől függően akár hetekig vagy hónapokig is eltarthat. Sürgős esetben érdemes jelezni, ha a gyermek nagyon rosszul érzi magát a helyzet miatt, vagy már komoly teljesítménybeli elmaradások tapasztalhatók.

4. A vizsgálat lebonyolítása

A diagnosztizálás során többféle tesztet végeznek:

  • Részképesség-vizsgálat: figyelem, emlékezet, vizuális és auditív észlelés
  • Matematikai tesztek: számfogalom, számolási készség, mennyiségi viszonyok
  • IQ teszttel mérik a gyermek intelligenciáját.
  • Beszélgetés, anamnézis: a szülőt is bevonják, hogy teljes képet kapjanak a gyermek fejlődéséről

A gyermeket barátságos környezetben, játékos formában vizsgálják, hogy ne szorongjon.

5. Szakvélemény kiadása

A felmérés eredményeképpen a szakszolgálat írásos szakvéleményt ad, amelyben leírják:

  • fennáll-e a diszkalkulia
  • milyen típusú nehézségek vannak
  • milyen fejlesztési javaslatokat tesznek

Ez a szakvélemény alapja annak, hogy a gyermek egyéni fejlesztésben részesüljön, és akár mentességeket (pl. pontszámítási kedvezmények, időhosszabbítás) is kaphasson az iskolai számonkérések során.

Hogyan zajlik a diagnózis felállítása és mit értékelnek a szakemberek?

A diagnózis nem egyetlen teszten alapszik, hanem egy komplex, több szempontú értékelési folyamat, amelynek célja, hogy pontos képet adjon a gyermek képességeiről és nehézségeiről. A diagnózis során a szakemberek nemcsak azt vizsgálják, hogy a gyermek hogyan számol, hanem azt is, miért ütközik nehézségekbe.

Mit figyelnek a szakemberek?

A szakértők különféle területeket vesznek górcső alá, ezek közül a legfontosabbak:

Számfogalom és mennyiségi gondolkodás

  • Megérti-e a számok jelentését?
  • Tudja-e, hogy a 6 több, mint az 5?
  • Tud-e mennyiségeket hasonlítani, becsülni?

Figyelem és munkamemória

  • Képes-e hosszabb ideig egy feladatra koncentrálni?
  • Emlékszik-e a hallott számokra vagy utasításokra?
  • Működik-e a rövid távú számemlékezete?

Téri észlelés és irányok felismerése

  • El tudja-e helyezni a dolgokat a térben?
  • Kezeli-e helyesen a bal–jobb, fent–lent fogalmakat?
  • Tud-e tájékozódni a számok „helyi értékében” (tízesek, százasok)?

Gondolkodásmód és problémamegoldás

  • Alkalmaz-e logikát vagy csak találgat?
  • Képes-e követni lépésről lépésre a feladatot?

Megérti-e az összefüggéseket, szabályokat?

diszkalkulia vizsgálat

Automatizmusok és tanulási folyamat

  • Rögzültek-e az alapműveletek?
  • Meddig használja az ujjait számolásra?
  • Visszatérő hibák, tévesztések jellemzik-e?

Hogyan döntenek a szakemberek?

A diagnózis alapja:

  • Standardizált tesztek eredményei
  • A szülő és a pedagógus észrevételei
  • A gyermek együttműködése és viselkedése a felmérés során

Ha az eredmények alapján több területen is jelentős elmaradást mutat, és ezek tartósan fennálló és specifikus problémák, akkor a szakemberek megerősítik a diszkalkulia diagnózist.

A szakvéleményben világosan megfogalmazzák:

  • mi a gyermek erőssége,
  • hol van elakadás,
  • milyen típusú fejlesztést javasolnak.

Fontos: nem minden gyenge matekos diszkalkuliás

A diagnózis kizárja azokat az eseteket, amikor a nehézség más okból ered:

  • szorongás, motivációhiány
  • környezeti tényezők (pl. gyakori hiányzás, tanulási elmaradás)
  • értelmi fogyatékosság

Ezért is fontos a komplex szemlélet, nem lehet kizárólag egy „rossz dolgozat” alapján megállapítani a diszkalkuliát.

Mi történik a diagnózis után? Lehetséges támogatások és fejlesztések

Amikor megszületik a diagnózis, sok szülő első reakciója a megkönnyebbülés: végre van neve annak, amit már régóta éreztek, de nem tudtak pontosan megfogalmazni. A szakvélemény birtokában viszont nem ér véget a folyamat – sőt, most kezdődik az igazán fontos szakasz: a fejlesztés.

Milyen segítség jár a gyermeknek?

A pedagógiai szakszolgálattól kapott szakvélemény alapján a gyermek jogosult lehet az alábbi támogatásokra:

Egyéni fejlesztés az iskolában

Az iskola köteles biztosítani a tanulási zavar típusának megfelelő fejlesztő foglalkozásokat. Ezeket:

  • gyógypedagógus tarthat.

A fejlesztés célja, hogy a gyermek:

  • jobban átlássa a számfogalmakat,
  • automatizálni tudja az alapműveleteket,
  • magabiztosabb legyen a matekhoz való hozzáállásban,
  • kezelni tudja a stresszt, motiválja a gyermeket.

Tanulmányi kedvezmények

A tanulási zavar miatt a gyermek jogosult lehet:

  • időhosszabbításra dolgozatíráskor,
  • mentességre bizonyos típusú számonkérések alól,
  • a jegyek értékelésének módosítására (pl. nem kap osztályzatot csak szöveges értékelést),
  • akár felvételin vagy érettségin is kérhet kompenzációt.

Ezeket az iskola az egyéni fejlesztési terv részeként vezeti be, a szülővel egyeztetve.

További terápiás lehetőségek

Szükség esetén javasolt lehet:

  • mozgásterápia, mivel sokszor idegrendszeri érési elmaradás is kapcsolódik a diszkalkuliához,

Hogyan néz ki a fejlesztés a gyakorlatban?

  • Általában heti 2-3 alkalommal, kiscsoportban vagy egyénileg történik.
  • Játékos formában zajlik, nem klasszikus tanóraként.
  • A cél nem az, hogy „megtanulja a matekot”, hanem hogy felépítse azokat az alapképességeket, amelyekre a matematikai gondolkodás épül.

Milyen szakemberekhez fordulhatsz?

A szakvélemény után sok szülő szembesül azzal a kérdéssel: „Hová forduljak most? Ki tud segíteni a gyerekemnek?” Mivel ez egy komplex tanulási zavar, a hatékony segítségnyújtás is többféle szakember együttműködését igényli.

Kik segíthetnek a gyermekednek?

 

Gyógypedagógus (tanulási zavar szakirány)

Speciális tudással rendelkezik a tanulási zavarok (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia) területén. Komplexen látja át a gyermek tanulási profilját, és személyre szabott módszerekkel dolgozik.

Pedagógiai szakszolgálat munkatársai

Ők végzik az állami diagnosztikai vizsgálatokat, és többféle szakember is elérhető náluk: pszichológus, fejlesztőpedagógus, logopédus. Szolgáltatásaik térítésmentesek, és a legtöbb tankerületben elérhetők.

Hogyan válassz megbízható szakembert?

  1. Kérj ajánlást pedagógustól vagy más szülőktől
    – az iskolai tapasztalatok sokat segíthetnek
  2. Ellenőrizd a szakember képzettségét
    – legyen diszkalkuliára specializált végzettsége, ne „csak” általános fejlesztő
  3. Kérdezd meg, hogyan zajlik a fejlesztés
    – ne csak „matek korrepetálás” legyen, hanem képességfejlesztés
  4. Figyeld a gyermek reakcióját
    – ha a gyerek jól érzi magát a fejlesztésen, az jó jel; ha ellenáll, lehet, hogy nem megfelelő a módszer vagy a személy

Ha pedig segítségre van szükségetek, keressetek bátran Kulcsár – féle komplex mozgásfejlesztéssel kapcsolatban!

Mozgásra fel! - ingyenes társasjáték

 

Mozgásra fel!

Ingyenesen letölthető társasjáték a gyermeked mozgásfejlesztéséhez!

 

Macis játék - ingyenes társasjáték óvodásoknak

 

macis játék

Ingyenesen letölthető társasjáték a óvódás gyermeked fejlesztéséhez!