Figyelemzavaros gyerek az iskolában: 5 meglepő hiba, amit kerülj el

A cikk szerzője, Szalai – Lászlók Kitti pszichopedagógus és tanulásban akadályozottak szakos mesterfokozatú gyógypedagógus, Tanulási Coach, az AStOP – Auditív- Stresszt Oldó program szakértője és a ” Játszva olvass! ” megálmodója és megalkotója.
Miért kihívás a figyelemzavaros gyerek az iskolában?
„Miért nem tud egy helyben ülni?” „Miért mindig ő az, aki kizökkenti az órát?” – Ezek a kérdések sok tanár fejében megfordulnak nap mint nap, amikor egy figyelemzavaros (pl. ADHD-s vagy ADD-s) gyerekkel kerülnek szembe az iskolában. A helyzet nemcsak a pedagógusoknak, hanem a szülőknek, sőt, magának a gyereknek is stresszes lehet. De vajon tényleg „problémás” a gyerek – vagy csak másként működik az agya?
Az iskolai környezet jellemzően strukturált, szabályozott és elvárás-alapú. Egy figyelemzavaros gyerek viszont gyakran impulzív, nehezebben tart fókuszt, és a túl sok inger gyorsan kifárasztja. Ez nem „akaratgyengeség”, hanem egy idegrendszeri sajátosság, amire nem a fegyelmezés, hanem a megértés és a tudatos alkalmazkodás a válasz.
Mit értünk figyelemzavar alatt?
A leggyakrabban említett figyelemzavaros állapot az ADHD (figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar), de sok gyerek érintett lehet ADD-ben is (figyelemhiány hiperaktivitás nélkül). A diagnózis azonban nem mindig egyértelmű – sokszor csak viselkedésbeli nehézségek formájában jelenik meg az iskolában.
Egy figyelemzavaros gyerek lehet:
- állandóan beszélő, izgő-mozgó („hiperaktív”)
- elkalandozó, álmodozó, „ott sincs fejben”
- vagy egyszerre mindkét típus jellemző rá.
A kihívás nem csak a tanáré
Fontos megérteni, hogy a figyelemzavar nem egyéni kudarc, hanem egy olyan kihívás, amit a gyerek, a tanár, a szülő és a rendszer közösen tud kezelni. Amikor a pedagógus támogatást kap – és nem csupán „viselkedést kezel”, hanem megérti, mi zajlik a háttérben –, akkor az egész osztályközösség profitál belőle.
1. Hiba: A „rossz gyerek” címke használata
Az egyik leggyakoribb – és legártalmasabb – hiba, amit a környezet elkövethet, az, hogy a figyelemzavaros gyerekre ráhúzza a „rossz gyerek” címkét. Ez nem csak bántó, hanem hosszú távon is romboló hatású lehet.
Mit okoz a címkézés?
Amikor egy gyereket rendszeresen úgy emlegetnek, hogy „problémás”, „rossz”, „zavaró”, az előbb-utóbb belsővé válik számára. Ez az úgynevezett önbeteljesítő jóslat, ahol a gyerek valóban elkezd azonosulni a negatív szereppel. Ha már úgyis elvárják tőle, hogy rosszul viselkedjen – hát meg is teszi.
Ezzel szemben, ha egy tanár vagy szülő képes másként tekinteni rá – például mint egy kreatív, energikus, kihívásokkal küzdő gyerekre –, az segíthet pozitív irányba terelni a viselkedést.
Gondoljunk csak Annára, aki harmadikban állandóan beleszólt az órába. A tanára egy idő után elkezdte neki kiosztani a „kérdező felelős” szerepet – mindig ő tehetett fel egy kérdést az óra végén. Ezáltal Anna megélhette a kíváncsiságát, és a tanár nem címkézte „zavarónak”, hanem teret adott neki.
Mit tehetünk helyette?
- Kerüljük a negatív címkézést: Ne mondjuk azt, hogy „rossz vagy”, helyette használjuk: „Ez most zavaró volt, hogyan tudnánk ezt jobban csinálni?”
- Fókuszáljunk az erősségekre: Egy figyelemzavaros gyerek gyakran rendkívül kreatív, gyors gondolkodású és intuitív – ezek értékes adottságok.
- Adjunk visszajelzést a viselkedésről, ne a személyről: Pl. „Most jól koncentráltál, szép munka!” vagy „Láttam, hogy nehéz volt figyelni, próbáljuk meg együtt még egyszer!”
2. Hiba: A túlzott fegyelmezés és büntetés
„Ha nem hagyja abba, kiküldöm az osztályból.”
„Addig nem megy haza, amíg be nem fejezi!”
Ezek a mondatok sokszor elhangzanak olyan helyzetekben, amikor a tanár már fáradt, tehetetlennek érzi magát, és gyors megoldást keres. De a túlzott vagy gyakori fegyelmezés, különösen a büntető jellegű, csak tovább mélyíti a problémát, és nem segít a valódi ok kezelésében.
Miért nem hat a büntetés?
A figyelemzavaros gyerekek gyakran nem szándékosan viselkednek „rosszul” – az impulzuskontroll nehézségei, a frusztráció kezelés gyengesége vagy a túlterheltség miatt reagálnak úgy, ahogy. Amikor ezért még meg is büntetik őket, az üzenet számukra az: „nem vagyok elég jó”. Ez szégyenérzetet és ellenállást szül, nem pedig együttműködést.
A fegyelmezés helyett: határozott, de támogató hozzáállás
Ez nem azt jelenti, hogy nem lehet kereteket szabni – sőt! A figyelemzavaros gyerekek kifejezetten igénylik a kiszámítható, következetes szabályokat. A különbség abban rejlik, hogyan tálaljuk ezeket.
Mi működik jobban?
- Előre megbeszélt szabályok és következmények: Így nem meglepetés, ha egy határ átlépése után jön a következmény.
- Rövid, világos utasítások: Pl. „Most 5 percig csendes olvasás következik” – és ne 15 perc legyen belőle.
- Pozitív visszajelzés a jó viselkedésre: Ne csak azt emeljük ki, amikor baj van.
- Alternatívák biztosítása: Ha látjuk, hogy kezd feszültté válni, adjunk neki lehetőséget a pihenésre: „Szükséged van egy rövid szünetre?”
Egy rövid történet
Peti első osztályos, és gyakran rohangál az osztályban. Tanítója először próbálta sarokba állítani, de ez csak rontott a helyzeten. Végül bevezette a „Mozgás Kártyát”: ha Peti túl feszült, felmutathatja, és kimehet 2 percre mozogni. Nem csak Peti nyugodott meg – az egész osztály légköre jobb lett.
3. Hiba: Az egyéni különbségek figyelmen kívül hagyása
Sokszor hajlamosak vagyunk azt feltételezni, hogy minden gyereknek ugyanúgy kellene viselkednie, tanulnia, figyelnie. Az iskolarendszer is gyakran egységesít: ugyanaz a tanterv, ugyanazok az elvárások. Csakhogy egy figyelemzavaros gyerek nem illeszkedik ebbe a sablonba, és ez nem a hibája, hanem a természetéből fakad.
Minden figyelemzavar más
Nem létezik két egyforma ADHD-s vagy ADD-s gyerek. Van, aki sokat beszél, van, aki bámul ki az ablakon, más meg fel-alá járkál vagy folyton kérdez. Ha a pedagógus – vagy a szülő – nem ismeri fel és nem kezeli az egyedi sajátosságokat, könnyen kialakulhat feszültség.
Miért probléma az „egy kaptafára” való nevelés?
- A gyerek úgy érzi, nem tud megfelelni
Ha mindig csak azt hallja, hogy „miért nem tudsz úgy viselkedni, mint mások?”, idővel feladja az erőfeszítést. - A pedagógus frusztrált lesz
Mert a megszokott eszközei nem működnek. - Az osztály közössége is szenved
Ha egy gyerek miatt gyakran megakad az óra, az másokra is hatással van.
Mit lehet tenni?
- Ismerjük meg a gyereket, ne csak a diagnózist
Fontos, hogy ne csak a papíron szereplő diagnózis alapján ítéljük meg a gyermeket. A diagnózis hasznos iránytű lehet, de nem írja le a gyermek személyiségét, érdeklődését, erősségeit vagy küzdelmeit teljes valójában. Az alapján döntsünk, amit nap, mint nap látunk. - Rugalmas tanítási stílus
Használjunk többféle módszert: vizuális eszközöket, mozgásos feladatokat, kooperatív tanulást. - Adjunk választási lehetőséget
Pl. megírhatja a feladatot kézzel, gépelve vagy hangban rögzítve – ha a cél a szövegalkotás, nem a másolás gyakorlása. - Külön figyelem, amikor lehet
Egy pár perc személyes visszajelzés vagy beszélgetés csodákat tehet a motivációval.
4. Hiba: A szülőkkel való elégtelen kommunikáció
Sokan úgy gondolják, hogy ha a gyerek viselkedésével probléma van az iskolában, azt a tanár „majd megoldja”. Másrészt a pedagógus gyakran tapasztalja azt is, hogy a szülő védekezően reagál, ha visszajelzést kap. Ez a kétoldalú elzárkózás viszont csak ront a helyzeten. Ha a szülő és az iskola nem dolgozik össze, a gyerek támogatás nélkül marad – pedig mindkét félnek közös célja van: a gyermek jóléte és fejlődése.
Miért romlik meg a kommunikáció?
- Eltérő nézőpontok: A tanár mást lát az osztályban, mint amit a szülő otthon. Ha ezt nem beszélik meg, félreértésekhez vezethet.
- Előítéletek: A pedagógus azt hiheti, a szülő nem foglalkozik a gyerekkel, a szülő pedig azt, hogy a tanár elfogult vagy nem empatikus.
Időhiány és fáradtság: Sokszor egyszerűen nincs tér az őszinte, nyugodt beszélgetésre.

A leggyakoribb jelek: nehézség a koncentrálásban, állandó mozgásigény, impulzív viselkedés, feledékenység, szabályokkal szembeni nehézségek
Hogyan lehet ezt jól csinálni?
- Ne csak akkor keressük a szülőt, ha baj van
Időnként pozitív visszajelzést is adjunk: „Ma különösen ügyesen működött együtt!” – ez bizalmat épít. - Beszéljünk konkrétumokról
Ne általánosítsunk: „A gyerek mindig zavarja az órát” helyett mondjuk: „Ma a matekóra első 15 percében nehezen tudott figyelni.” - Fogalmazzunk együttműködően, nem hibáztatóan
„Szeretném jobban megérteni, hogyan tudnánk együtt segíteni a gyermekének.” - Legyen közös megállapodás
Pl. egy heti értékelő lap, közös célkitűzés, ami segít követni a változásokat.
Példa egy működő kommunikációra
Dani harmadik osztályos, rendszeresen elkalandozik órán. A tanítója minden pénteken egy rövid e-mailt küld a szülőknek: „Ezen a héten Dani háromszor jelezte, hogy kéri a figyelmet segítő jelzést. Egyre ügyesebben használja! Megdicsértem őt az órán is.” A szülő így érzi, hogy bevonják, és Dani is visszajelzést kap.
5. Hiba: Az érzelmi támogatás hiánya
Sokan azt gondolják, hogy egy figyelemzavaros gyereknél „csak viselkedni kell megtanulni”. Pedig az érzelmi háttér legalább annyira fontos. A túl sok korrekció, a folyamatos kudarcélmények és a gyakori figyelmeztetések miatt ezek a gyerekek önbizalom-hiánnyal, szorongással vagy dühkitörésekkel is küzdhetnek – amit gyakran félreértelmeznek.
Miért fontos az érzelmi biztonság?
Egy gyerek, aki állandóan azt érzi, hogy „vele valami baj van”, egy idő után nem akar megfelelni. Ez nem dac, hanem védekezés. Ha nem érzi, hogy elfogadják és megértik, nem is fog nyitni a változásra. Épp ezért a bizalom és az érzelmi kapcsolat megteremtése elsődleges.
Mire van szüksége egy figyelemzavaros gyereknek?
- Előre jelezhető reakciókra
Fontos, hogy tudja, mire számíthat – mi a következménye a viselkedésének, és mit tehet másként. - Empatikus hozzáállásra
Egy-egy nehezebb nap után nem „megbüntetni”, hanem meghallgatni kell: „Mi volt ma nehéz számodra?” - Pozitív élményekre és sikerélményre
Akkor is, ha ez egy apróság: „Ma végig ülted a matekórát – láttam, hogy igyekeztél!” - Érzelmi megerősítésre
Egy dicséret, egy mosoly, egy bátorító pillantás: ezek nem kerülnek semmibe, de sokat adnak.
Egy kis történet
Márk negyedikes, és gyakran indulatos. Tanára nem a magaviseletet pontozta le, hanem reggelente 1 percet beszélgetett vele, arról, hogyan érzi magát, mit vár a naptól. Két hét után a dühkitörések száma lecsökkent. Márk azt mondta: „Mostanában úgy érzem, mintha jobban számítanék.”
Mit tehetünk másként? Pozitív példák és működő stratégiák
Az eddigiekből láthattuk, milyen gyakori hibák nehezíthetik meg egy figyelemzavaros gyerek iskolai életét. De nézzük most azt, mi az, ami valóban működik – és amivel nemcsak a gyereknek lesz könnyebb, hanem a tanárnak, a szülőnek és az egész osztálynak is.
1. Kis lépések, nagy eredmények
Nem kell teljesen újraírni a tantervet vagy különórákat tartani. Sokszor elég néhány egyszerű, következetes gyakorlat, amelyek segítenek a gyereknek abban, hogy figyeljen, alkalmazkodjon és elfogadva érezze magát.
Példák:
- Vizuális órarend az asztalra ragasztva – segít tájékozódni, csökkenti a szorongást.
- „Mozgáskártya” vagy rövid szünet lehetősége – segít levezetni a feszültséget.
- Előre figyelmeztetés a váltásokra – pl. „5 perc múlva matek jön” – jobban tud alkalmazkodni.
2. Differenciált feladatok
Egy feladatot többféle módon is el lehet végezni. Például:
- Aki szeret beszélni, válaszolhat szóban.
- Aki vizuális típus, készíthet rajzot vagy gondolattérképet.
- Aki nem tud huzamosan ülni, dolgozhat állva egy fitball labdán.
3. Érzelem kezelő eszközök bevezetése
Ez lehet egy hangulattérkép, „érzelemóra”, vagy akár egy saját „nyugalomdoboz” az iskolában (pl. stresszlabda, kis könyvecske, színező).
4. Együttműködés a szakemberekkel
A pedagógus és szülő ne érezze, hogy egyedül kell megoldani mindent. Érdemes bevonni:
- fejlesztőpedagógust
- iskolapszichológust
- gyógypedagógust
Egy ilyen támogató háló nem csak a gyereket segíti, hanem levesz a pedagógus válláról is.
5. Pozitív megerősítés
Ez lehet:
- napi értékelő (matrica, pecsét)
- dicséret a nap végén
- „siker-napló”, amit a szülővel együtt vezetnek
Tipp: Ne mindig a tanulmányi eredményt dicsérjük – a kitartást, az erőfeszítést, a javuló figyelmet ismerjük el!
Támogató eszközök tanároknak és szülőknek
Egy figyelemzavaros gyereket kísérni nem egyszerű feladat – de nem is kell egyedül végigcsinálni. Ma már rengeteg elérhető eszköz, módszer és forrás áll rendelkezésre, amik valóban segítenek abban, hogy könnyebben boldoguljunk akár tantermi, akár otthoni környezetben.
Digitális és nyomtatható segédeszközök
- Hangulatmérők és érzelmi naplók – segítenek a gyereknek megfogalmazni, hogyan érzi magát.
- Időmenedzsment segítők (pl. Time Timer) – vizuálisan mutatják az idő múlását, ami a fókusz fenntartásában kulcsfontosságú.
- Mozgásos szünetkártyák – rövid feladatokat tartalmaznak, amik levezetik a feszültséget (pl. „ugorj 10-et”, „sétálj egyet”).
Közösségi támogatás
Fontos, hogy ne érezzük magunkat elszigetelve. Facebook-csoportok, civil kezdeményezések, ADHD-s gyerekek szüleinek fóruma mind olyan hely, ahol tapasztalatokat lehet cserélni – és ez gyakran többet segít, mint bármelyik tankönyv.
A megértés és türelem ereje
A figyelemzavaros gyerekek nem szándékosan „rosszak” vagy „nevelhetetlenek” – egyszerűen másként működik az idegrendszerük. Amit mi zavarként élünk meg, az sokszor csak egy másfajta információ feldolgozási mód. És pont ezért van szükségük több megértésre, türelemre és kreatív támogatásra.
Amit érdemes észben tartani:
- Nem a gyerek akar „rossz” lenni – csak nehezebben boldogul a hagyományos keretek között.
- A hibák nem végzetesek, ha felismerjük őket, és hajlandóak vagyunk változtatni.
- A pozitív visszacsatolás és a biztonságos környezet csodákra képes.
Egy tanár vagy szülő sem tökéletes
Lesznek nehéz napok. Olyan órák, amik nem úgy sikerülnek. Olyan helyzetek, amik kifárasztanak. De ha az ember elkezd másként tekinteni a „zavaró gyerekre” – mint valakire, aki épp segítségre szorul – már megtette az első lépést.
A megértés nem gyengeség, hanem az egyik legerősebb pedagógiai eszköz.
És végső soron ez a cikk nem hibáztatni akar – hanem segíteni, hogy az iskolában ne egy harctér legyen, hanem egy olyan tér, ahol mindenki helyet talál magának – még az is, aki ugrál, beszél, álmodozik vagy kérdez. Talán pont ő lesz az, akitől később mi is tanulhatunk.
Gyakran ismételt kérdések (GYIK)
1. Honnan tudom, hogy a gyerekem figyelemzavaros?
A leggyakoribb jelek: nehézség a koncentrálásban, állandó mozgásigény, impulzív viselkedés, feledékenység, szabályokkal szembeni nehézségek. A pontos diagnózist csak szakember (gyermekpszichológus, pszichiáter) állíthatja fel.
2. Muszáj szakemberhez fordulni, vagy elég a pedagógus segítsége?
A pedagógus sokat segíthet, de szakmai diagnózis nélkül nincs hivatalos támogatás (pl. fejlesztő óra, SNI státusz). A legjobb, ha együttműködik a szülő, az iskola és a szakember.
3. Zavarja-e az osztály többi tagját egy figyelemzavaros gyerek jelenléte?
Ha nincs támogatás, zavarhatja. Ha viszont megfelelő stratégiák és keretek vannak kialakítva, az osztály is tanul belőle – empátiát, toleranciát és együttműködést.
Ha pedig segítségre van szükségetek, keresstek bátran Tanulási Coaching vagy AStOP – Auditív- Stresszt Oldó programmal kapcsolatban!
Iskolaelőkészítő játék
Ingyenes letölthető játék a biztosabb írás- és olvasás tanulásért nagycsoportos óvodásoknak!
Gyors Iskolaérettségi teszt
Ingyenesen letölthető teszt, hogy kiderítsd, gyermeked elég érett-e az iskolára!
Iskolára hangoló
A tanfolyam során a résztvevők megismerik a gyermekek fejlődéséhez szükséges alapvető készségeket, amelyek elengedhetetlenek a sikeres iskolai élethez.
Mozgásra fel! - ingyenes társasjáték
Ingyenesen letölthető társasjáték a gyermeked mozgásfejlesztéséhez!
Macis játék - ingyenes társasjáték óvodásoknak
Ingyenesen letölthető társasjáték a óvódás gyermeked fejlesztéséhez!
Tanulási Coaching
Kihívásokkal küzd a gyerek a tanulás terén? Nem túl jók a jegyei? Szorong a suli miatt? Nem szeret bejárni? Nehéz a lecke írás mert valami mindig elvonja a gyerek figyelmét? Akkor a tanulási coaching a megoldás a számotokra!