Figyelemzavaros gyermek: mik a tünetek és hogyan segíthetünk szülőként?

szerző

A cikk szerzője, Szalai – Lászlók Kitti pszichopedagógus és tanulásban akadályozottak szakos mesterfokozatú gyógypedagógus, Tanulási Coach, az AStOP – Auditív- Stresszt Oldó program szakértője és a ” Játszva olvass! ” megálmodója és megalkotója.

Sok szülő és pedagógus észleli, hogy egyes gyerekek nehezebben koncentrálnak, hamar elkalandozik a figyelmük, vagy egyszerűen nem úgy viselkednek, mint a társaik. Ilyenkor gyakran felmerül a kérdés: vajon normális fejlődési sajátosságról van szó, vagy figyelemzavaros gyermekkel állunk szemben?

A figyelemzavar, más néven figyelemhiányos viselkedésforma, olyan állapot, amikor a gyermeknek időszakosan vagy tartósabban nehézséget okoz a koncentráció fenntartása, az utasítások követése vagy a feladatokra való összpontosítás. Fontos hangsúlyozni, hogy ez nem betegség, hanem egy viselkedési sajátosság, amely megfelelő támogatással jól kezelhető.

Figyelemhiányos gyermek esetén a tünetek kihatással lehetnek a gyermek hétköznapi működésére – például az óvodai vagy iskolai teljesítményre, a kapcsolataira és az önbizalmára.

Fontos különbséget tenni:

  • A figyelemzavar nem ugyanaz, mint az ADHD (figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar) – bár hasonló jegyeket mutat, az ADHD diagnózisa szigorúbb kritériumokon alapul.

  • Nem mindig „rosszalkodás” vagy „akaratlanság” – sokszor a gyerekek maguk is frusztráltak, mert nem értik, miért nehezebb nekik odafigyelni.

Képzeljünk el egy hatéves kisfiút, Danit, aki élénk, kíváncsi, de gyakran nem figyel arra, amit a tanító néni kér tőle. Nem azért, mert nem akar, hanem mert épp elkalandozik a gondolata egy legóvár felé, amit otthon tervez megépíteni. Dani nem rossz gyerek – csak másképp dolgozza fel a világ ingereit.

Miért fontos időben felismerni a tüneteket?

Amikor egy gyermek nehezebben koncentrál, gyakran mondják azt: „majd kinövi”, „csak izgága”, vagy „minden gyerek ilyen néha”. Bár ezek a megjegyzések jóindulatból születnek, a figyelemzavarral küzdő gyermek tüneteinek időben történő felismerése nagyon fontos a gyermek jövője szempontjából.

Korai felismerés = kevesebb nehézség később

Minél korábban észleljük a figyelemzavarra utaló jeleket, annál könnyebben tudjuk segíteni a gyermeket abban, hogy megtanuljon megbirkózni a kihívásokkal. Ez nemcsak az iskolai teljesítményt javíthatja, hanem az önbizalmát is erősíti, és csökkenti a szorongás, kudarcélmény és társas problémák kialakulásának esélyét.

Milyen következménye lehet, ha figyelmen kívül hagyjuk?

Ha a gyermek rendszeresen kudarcélményeket él át, mert nem tud odafigyelni egy feladatra, vagy nem érti meg pontosan az utasításokat, az hosszú távon frusztrációhoz vezethet. Ebből gyakran alakulhatnak ki:

  • Magatartásproblémák

  • Alacsony önértékelés

  • Tanulási nehézségek

  • Konfliktusok a kortársakkal vagy felnőttekkel

A szülők szerepe 

Sokszor a szülő az első, aki észreveszi, hogy „valami nem stimmel”, de nem biztos benne, hogyan lépjen tovább. Fontos tudni: nem kell rögtön diagnózisra vagy címkézésre gondolni. Elég, ha megfigyeljük a gyermek viselkedését különböző helyzetekben, és szükség esetén kérünk tanácsot – például az óvónőtől, tanítótól vagy egy gyermekpszichológustól.

7 biztos jel, ami figyelemzavarra utalhat

Nem minden figyelemzavarral küzdő gyerek egyforma, és nem is minden jel utal egyértelműen problémára. Viszont vannak visszatérő viselkedésminták, amelyek együtt már erős gyanút kelthetnek. Íme a 7 leggyakoribb jel, amikre érdemes figyelni – különösen óvodás és kisiskolás korban.

1. Könnyen elkalandozik

A gyermek nem tud hosszabb ideig egy tevékenységre koncentrálni, még akkor sem, ha az érdekli. Gyakori, hogy például mesenézés vagy építőkockázás közben hirtelen mást kezd el csinálni, vagy elmerül a saját gondolataiban.

2. Nehezen követi az utasításokat

Gyakran úgy tűnik, mintha „nem hallaná”, amit mondanak neki, pedig fizikailag minden rendben. Elkezdi a feladatot, de a végére már nem tudja, mit kellett volna csinálni.

3. Feledékenység hétköznapi helyzetekben

Elhagy dolgokat, elfelejti elhozni a tornazsákját, vagy nem emlékszik rá, mit kellett volna megcsinálnia otthon. Nem szándékosan hanyag, egyszerűen kihullik a fejéből az információ.

4. Nehezen ül meg egy helyben

Ez különösen igaz azokra a helyzetekre, amikor egy kis nyugalomra lenne szükség – például evésnél, mesenézésnél, tanulás közben. Ilyenkor gyakori a fészkelődés, felállás, rugdosás, dobolás.

5. Sokat hibázik figyelmetlenségből

A hibák nem a képességek hiánya miatt történnek, hanem egyszerűen „nem volt ott fejben” – kihagy egy sort a lecke írásban, mást ír le, mint amit hallott, vagy félre érti a kérdést.

6. Nehezen viseli a várakozást

Soron következés, csendes játék, társasjátékra való figyelem – ezek mind kihívást jelenthetnek. A gyermek impulzívabb, nehezebben tűri a monoton vagy passzív helyzeteket.

7. Gyakran belekotyog, félbeszakít másokat

Ez nem rossz szándék vagy udvariatlanság, hanem az önkontroll fejletlenségének egyik tünete. A gyermek sokszor nem tudja kivárni, míg rá kerül a sor, és már mondja is, amit gondol.

Fontos: Ha 1-2 jel csak néha fordul elő, az önmagában még nem utal figyelemzavarra. Viszont ha több jel is tartósan észlelhető, érdemes megfigyelni, hogyan hatnak a gyermek iskolai, óvodai, otthoni működésére.

Óvodás korban megfigyelhető viselkedésminták

Az óvodás kor – 3-tól nagyjából 6 éves korig – tele van változással, tanulással és természetes kíváncsisággal. Ezért nem könnyű megkülönböztetni, mi számít életkori sajátosságnak, és mi lehet figyelemzavarra utaló jel. Mégis vannak tipikus viselkedésminták, amelyek segíthetnek a korai felismerésben.

Gyakori figyelmeztető jelek óvodás korban:

  • Nehezen marad meg egy tevékenységnél: gyakran félbehagy játékot, gyorsan elunja magát, egyik dologról a másikra ugrik.

  • Látszólag „nem figyel” a felnőtt szavára: de nem azért, mert nem érdekli, hanem mert túl sok az inger, és nehéz szelektálnia.

  • Könnyen kizökken: ha zaj van, valaki elmegy mellette, vagy máshol történik valami érdekes, azonnal elterelődik a figyelme.

  • Folyamatos mozgásigény: ez önmagában még normális, de ha képtelen hosszabb ideig nyugodtan ülni (pl. körjáték, mesélés alatt), érdemes figyelni rá.

Impulzivitás: a gyermek gyakran cselekszik gondolkodás nélkül, vagy hirtelen, erőteljes reakciókat ad egy-egy helyzetre.

Milyen helyzetekben szokott előjönni a figyelemzavar?

  1. Csoportos tevékenységeknél, ahol szabályokat kell betartani (pl. körjáték, társasjáték).

  2. Szabad játék során, amikor nem tud elmélyülni egy tevékenységben.

  3. Csendes pihenőnél – ilyenkor gyakori a nyugtalanság, mocorgás, hangos beszéd.

  4. Utazás, öltözködés, készülődés – ezek mind több lépéses, figyelmet igénylő feladatok, amikben hamar elakad.

Az óvodapedagógusok nap mint nap figyelik a gyerekeket, és gyakran először ők veszik észre, ha valami nem a megszokott módon működik. Ezért mindig érdemes kikérni a véleményüket, és figyelni arra, ha visszatérően hasonló dolgokról számolnak be.

figyelemzavaros gyermek
A gyermek figyelme gyakran elkalandozik órán

Iskolás korban jelentkező tünetek és hatásuk a tanulásra

Az iskolakezdés új szakasz a gyerekek életében: megjelennek a teljesítményelvárások, nő az önállóság iránti igény, és sokkal nagyobb a strukturáltság, mint az óvodában. Ilyenkor válik igazán látványossá, ha egy gyermeknek figyelmi nehézségei vannak – különösen, ha azok enyhék, és korábban nem tűntek fel.

Iskolás korban gyakori figyelmi problémák:

  • Feladatok „elúszása” – a gyermek nem tudja követni a tanítónő instrukcióit, kihagy részeket, rossz feladatot csinál meg.
  • Elmaradó házi feladat – gyakori, hogy „nem írta le”, „nem tudja, mit kellett volna”, vagy teljesen elfelejti, hogy volt feladat.
  • Lassú munkatempó – nem feltétlenül lustaság, inkább az okozza, hogy elkalandozik, és újra meg újra vissza kell térnie a feladathoz.
  • Sok hibázás egyszerű dolgokban is – például elír betűket, kihagy szavakat, vagy nem veszi észre, mit kér a feladat.
  • Túlmozgásos viselkedés tanórán – fészkelődik, matat, beszélget, bekiabál – ez gyakran a belső feszültség és koncentrációs nehézség következménye.

A tanulásra gyakorolt hatások

  1. Kudarcélmény – ha egy gyermek úgy érzi, nem érti, amit kérnek tőle, vagy nem tud úgy teljesíteni, mint mások, önbizalomvesztéshez vezethet.
  2. Szorongás – az iskolai elvárásokkal szembeni kudarcélmény egyes gyerekeknél felerősíti az iskolafóbiát vagy teljesítmény-szorongást.
  3. Negatív címkék – ha a gyermeket „figyelmetlennek”, „szétszórtnak” bélyegzik, ez beépülhet az énképébe, és befolyásolhatja a motivációját.
  4. Tanulmányi lemaradás – bár a gyermek értelmi képességei rendben vannak, a figyelmi nehézségek miatt nem tudja kihozni magából a maximumot.

    Mit tehet a pedagógus?

    Sok múlik azon, hogy a tanító felismeri-e a problémát. Egy együttérző pedagógus:

    • Rövid, világos instrukciókat ad
    • Segít rendszerezni a feladatokat
    • Nem büntet, hanem támogatja a fókusz fenntartását
    • Tudatosan bevonja a gyermeket a tanórába

    Mi a különbség a figyelemzavar és az ADHD között?

    A figyelemzavar egy spektrum – ami azt jelenti, hogy különböző súlyosságú formái léteznek. A spektrum egyik végén a mindennapokban alig észrevehető, enyhe tünetek, a másik végén pedig a komplex, diagnózist igénylő figyelemzavaros állapotok, mint az ADHD.

    ADHD jellemzői

    • Tünetek folyamatosan jelen vannak, többféle helyzetben (otthon, iskolában, közösségben)
    • A figyelemzavar mellett gyakran impulzivitás és/vagy hiperaktivitás is megjelenik
    • Jelentős nehézségeket okoz a mindennapi életben, pl. tanulásban, kapcsolatokban, önértékelésben
    • A gyermek nem tud kompenzálni, és emiatt gyakoriak a kudarcélmények
    • Gyakran együtt jár más problémákkal is: alvászavar, szorongás, dühkitörések
    • Orvosi diagnózis és célzott terápia is szükséges lehet (pszichológus, pszichiáter, gyógypedagógus)
    • Bizonyos esetekben gyógyszeres támogatást is javasolhat a szakorvos

    Fontos: Ez nem verseny!

    Nem az a cél, hogy „megállapítsuk, mennyire súlyos” a gyerek problémája. A cél az, hogy megértsük, miben van nehézsége, és hogyan segíthetünk neki abban, hogy jól érezze magát és ki tudjon bontakozni.

    Akár enyhe, akár súlyosabb, a figyelemzavar nem a gyerek hibája. És nem is a szülő hibája. De együtt felelősek vagyunk abban, hogy észrevegyük, és támogassuk őt.

    Hogyan reagáljunk szülőként? – Gyakorlati tanácsok

    Amikor szülőként azt látjuk, hogy gyermekünk nehezen figyel, szétszórt, vagy nem tud koncentrálni, természetes, hogy elkezdünk aggódni. A jó hír az, hogy figyelemhiányos gyermek esetén rengeteget tehetünk otthon – már apró változtatások is sokat segítenek a gyereknek abban, hogy jobban boldoguljon a hétköznapokban.

    1. Figyeljünk a napi rutin stabilitására

    Az érintett gyerekeknek különösen sokat segít, ha kiszámítható keretek között élnek. Ez nem jelent katonás rendet – inkább azt, hogy tudják, mi mikor történik:

    • reggeli készülődés, iskola, tanulás, játék, vacsora és lefekvés nagyjából mindig ugyanabban az időben legyen,
    • a feladatokat kis lépésekre bontva adjuk ki, ne mindent egyszerre.

    2. Használjunk egyszerű, rövid utasításokat

    A túl hosszú vagy bonyolult mondatok könnyen elvesznek. Ha azt mondjuk: „Hozd be a táskádat, vedd ki a füzetet, keresd meg a házit, és kezdj neki”, az sok. Inkább így:

    „Hozd ide a táskádat.” (Megvárjuk, majd jön a következő lépés.)

    Ez nem butítás – ez segítés.

    3. Közösen alakítsunk ki egy tanulósarkot

    Egy nyugodt, jól körülhatárolt tér csökkenti a zavaró ingereket. Nem kell külön szoba – elég egy sarok az asztalon, ahol nincs játék, nincs telefon, nincs tévé a háttérben. Legyen ott óra, toll, füzet, de csak annyi, amennyi tényleg kell.

    4. Válaszoljunk türelemmel, ne büntetéssel

    Egy figyelemhiányos gyerek nem szándékosan felejti el a dolgokat. Ha rendszeresen megszégyenítjük, szidjuk, azzal csak frusztrációt okozunk. Inkább próbáljuk meg:

    • együtt kitalálni, hogyan emlékezhet jobban (pl. vizuális emlékeztetők, színes jegyzetek),
    • segíteni abban, hogy megtanuljon saját stratégiákat alkalmazni.

    5. Jutalmazzuk az erőfeszítést, ne csak az eredményt

    Egy figyelemzavarral küzdő gyermeknek lehet, hogy egy 10 perces házi is „hegy megmászásával” ér fel. Ha látjuk, hogy próbálkozott, azt ismerjük el – akár egy sima „ügyes voltál, hogy végigcsináltad” mondattal.

    6. Mozgás, mozgás, mozgás!

    A gyerekeknek – különösen azoknak, akik nehezebben koncentrálnak – szükségük van mozgásra. Egy séta, rollerezés vagy trambulinozás tanulás előtt felfrissíti az agyat, és javítja a fókuszt.

    7. Beszélgessünk velük erről nyíltan

    Sok gyerek nem is érti, miért nehéz neki, csak azt érzi, hogy „valamiért nem vagyok olyan jó, mint mások”. Ha őszintén, életkorának megfelelően elmagyarázzuk neki, mi zajlik benne – az önismeret, elfogadás és fejlődés alapja lehet.

    Segítség az iskolában és az óvodában – Pedagógusok szerepe

    A pedagógusok hozzáállása és módszerei döntő fontosságúak lehetnek abban, hogyan alakul a gyermek fejlődése. Egy támogató, elfogadó és együttműködő óvodai vagy iskolai környezet rengeteget jelent.

    Miért van szükség pedagógusi érzékenységre?

    Mert a figyelemzavar gyakran nem látványos. Ezek a gyerekek nem feltétlenül hangosak, nem „rosszak”, csak:

    • nem jegyzik meg a feladatot,
    • kihagyják a lényeges információkat,
    • könnyen elkalandoznak,
    • gyakran mondják, hogy „nem tudom, mit kell csinálni”.

    Az, hogy ilyenkor nem fegyelmezik, hanem támogatják őket, kulcs lehet az önbizalom megőrzésében.

    Mit tehet egy óvónő vagy tanító a gyermekért?

    1. Rövidebb, egyértelmű utasításokat ad – nem egyszerre három dolgot, hanem lépésről lépésre.
    2. Ismétli és ellenőrzi a megértést – megkérdezi: „Mit fogsz most csinálni?” (így kiderül, mennyire figyelt).
    3. Vizuális segítséget használ – piktogram, színkód, lista a táblán – ezek segítenek rögzíteni az információt.
    4. Odafigyel a pozitív megerősítésre – észreveszi, ha a gyermek koncentrált, és megdicséri.
    5. Mozgással tarkított órát vezet – az enyhe figyelemzavarral élő gyerekek jobban tanulnak, ha van mozgás, aktivitás.
    6. Helyet változtat – ha valaki könnyen kizökken, érdemes hátrébb vagy kevésbé zajos helyre ültetni.

    Mikor és hogyan kérjünk szakembertől segítséget?

    Sok szülő fél attól, hogy ha segítséget kér, a gyermek „meg lesz bélyegezve”. Pedig figyelemzavar esetén a korai támogatás nem címkézés, hanem lehetőség: arra, hogy a gyerek időben megkapja azt az odafigyelést, amire szüksége van – anélkül, hogy komolyabb nehézségek alakulnának ki.

    Mikor érdemes szakemberhez fordulni?

    Az alábbi helyzetekben mindenképpen érdemes egy gyermek pszichológushoz, gyógypedagógushoz vagy pedagógiai szakszolgálathoz fordulni:

    • A gyermeknél több hónapon át fennálló, tartós figyelmi nehézségek tapasztalhatók.
    • A problémák több területen is jelentkeznek (pl. otthon és iskolában is).
    • A gyermek önbizalma láthatóan csökken, gyakran mondja: „nekem ez nem megy”, „úgysem tudom megcsinálni”.
    • A tanítók vagy óvodapedagógusok visszajelzései alapján is fennáll a gyanú.
    • A gyermek frusztrált, feszült, vagy gyakran kerül konfliktusba társakkal, felnőttekkel.

    Fontos: Szakemberhez fordulni nem azt jelenti, hogy „valami nagy baj van” – hanem azt, hogy felelősségteljesen foglalkozunk a helyzettel.

    Sok esetben elég egy-két beszélgetés, megfigyelés vagy javaslat egy szakértőtől, és máris könnyebb lesz eligazodni a helyzetben.

    Gyakori tévhitek a figyelemzavarral kapcsolatban

    Amikor egy gyermek figyelmi nehézségekkel küzd, sokszor a szülők, pedagógusok, de még a környezet is félreértelmezi a helyzetet. A figyelemzavart különösen könnyű félreismerni, mert nem mindig látványos – de ettől még valódi.

    Itt az ideje, hogy tisztázzuk a leggyakoribb tévhiteket.

    „Majd kinövi”

    Valóság: Igen, van, amit kinőnek a gyerekek – de ha a figyelmi problémák tartósan jelen vannak, az nem csak életkori sajátosság. Ha nem segítünk, a nehézségek megmaradhatnak a későbbi tanulásban és társas kapcsolatokban is.

    „Ez csak lustaság”

    Valóság: A figyelemzavar nem a szándék hiánya. Ezek a gyerekek sokszor nagyon is szeretnének jól teljesíteni, csak nehezebben tudnak fókuszálni. A „lustázás” helyett inkább támogatást érdemelnek.

    „Nem hiperaktív, tehát nincs semmi baja”

    Valóság: Enyhe figyelemzavar esetén nem feltétlenül van mozgásos nyugtalanság. A gyermek akár csendes is lehet, de belül elkalandozik. Ez a típus sokszor „láthatatlan” marad, ezért is fontos a megfigyelés.

    „A szülők hibája”

    Valóság: A figyelemzavar kialakulásában sok tényező szerepet játszik – genetika, idegrendszeri sajátosságok, környezeti hatások. Nem arról van szó, hogy „rosszul neveltük”. A lényeg az, hogy mit teszünk most.

    „Ez egy életre szóló probléma”

    Valóság: Nem feltétlenül. Sokan felnőttként már nem küzdenek látványos figyelmi nehézségekkel, különösen ha gyerekként megkapták a szükséges támogatást. A cél nem a „gyógyítás”, hanem a megértés és a megküzdési stratégiák kialakítása.

    Hogyan támogassuk gyermekünket hosszú távon?

    Odafigyeléssel, elfogadással és következetességgel sokat tehetünk azért, hogy gyermekünk jól érezze magát a bőrében – otthon, az iskolában és a barátai között is.

    A figyelemzavaros gyerekek gyakran kreatívak, nyitottak, jó megfigyelők vagy érdeklődőek – csak másképp tanulnak vagy reagálnak a környezetükre. Próbáljuk észrevenni az erősségeiket, és ezekre építeni.

    Példa: ha nehezen figyel a tanórán, de nagyon szeret rajzolni, használjunk rajzokat a tanuláshoz – így egyszerre építünk erősségre és csökkentjük a nehézségeket.

    Ahelyett, hogy mindig mi oldanánk meg helyette a problémákat, tanítsuk meg önmaga rendszerezni a feladatait. Például:

    • hasznos lehet egy heti tervező vagy piktogramos napirend,
    • adjunk lehetőséget saját döntések meghozatalára: „Melyikkel szeretnél kezdeni? A matekkal vagy az olvasással?”

    A figyelemzavaros gyerekek gyakran érzékenyebbek a visszajelzésekre. Épp ezért fontos, hogy:

    • ne csak akkor kapjanak figyelmet, ha hibáznak, hanem akkor is, amikor jól viselkednek,
    • legyen egy biztonságos otthoni tér, ahol nyugodtan kérdezhetnek, hibázhatnak, elmondhatják, ha valami nem megy.

    A hosszú távú támogatás egyik kulcsa, ha nem „javítani akarjuk”, hanem együttműködünk vele. Beszélgessünk róla, hogyan érzi magát, mi segítene neki jobban figyelni, mi okoz nehézséget.

    Egy együtt megalkotott „tanulási térkép” vagy „figyelemnapló” játékos formában is segíthet ebben.

    Gyakran ismételt kérdések – figyelemzavaros gyermek

    Tényleg baj, ha a gyermekem álmodozik vagy nem figyel mindig?

    Nem feltétlenül baj. Az álmodozás, elkalandozás része a gyerekkornak. Akkor érdemes figyelni rá, ha ezek a helyzetek tartósan nehezítik a tanulást, beilleszkedést vagy a hétköznapi teendőket – például rendszeres feledékenység, gyakori utasítás-félreértés.

    Mi történik, ha nem foglalkozunk vele? Kinövi magától?

    Lehetséges, hogy néhány tünet enyhül az idő előrehaladtával. De ha a figyelemzavar miatt kialakulnak kudarcélmények, önbizalomhiány vagy szorongás, akkor ezek hosszú távon nehezíthetik az iskolai és társas fejlődést is. Jobb megelőzni, mint utólag kezelni.

    Kell-e gyógyszert szednie egy figyelemzavaros gyereknek?

    Nem, enyhe esetben ez nem szükséges. A gyógyszeres kezelés az ADHD súlyosabb formáinál jöhet szóba, mindig szakorvosi döntés alapján. 

    Mi az első lépés, ha segítségre van szükségünk?

    Beszélgessünk a gyermekkel, figyeljük meg a viselkedését, kérdezzünk meg egy pedagógust, majd keressük fel a helyi pedagógiai szakszolgálatot tanácsadásra. Ez díjmentes, és nem jár automatikusan diagnózissal – inkább támogató beszélgetésként működik.

    Ha pedig segítségre van szükségetek, keresstek bátran Tanulási Coaching vagy AStOP – Auditív- Stresszt Oldó programmal kapcsolatban!

    Iskolaelőkészítő játék

     

    társasjáték

    Ingyenes letölthető játék a biztosabb írás- és olvasás tanulásért nagycsoportos óvodásoknak!

     

    Gyors Iskolaérettségi teszt

     

    Ingyenesen letölthető teszt, hogy kiderítsd, gyermeked elég érett-e az iskolára!

     

    Iskolára hangoló

     

    iskolara-hangolo_logo

    A tanfolyam során a résztvevők megismerik a gyermekek fejlődéséhez szükséges alapvető készségeket, amelyek elengedhetetlenek a sikeres iskolai élethez.

     

    Mozgásra fel! - ingyenes társasjáték

     

    Mozgásra fel!

    Ingyenesen letölthető társasjáték a gyermeked mozgásfejlesztéséhez!

     

    Macis játék - ingyenes társasjáték óvodásoknak

     

    macis játék

    Ingyenesen letölthető társasjáték a óvódás gyermeked fejlesztéséhez!

     

    Tanulási Coaching

     

    módszertan

    Kihívásokkal küzd a gyerek a tanulás terén? Nem túl jók a jegyei? Szorong a suli miatt? Nem szeret bejárni? Nehéz a lecke írás mert valami mindig elvonja a gyerek figyelmét? Akkor a tanulási coaching a megoldás a számotokra!