Hogyan lehet jobb matekból középiskolás gyermeked?

A cikk szerzője Nagy Éva GOMATEK alapító, középiskolai matek magántanár.

Erre a kérdésre mondhatnánk azt, hogy tanuljon többet. Igen ám, de a matek nem egy tanulós tantárgy. Vagyis inkább azt mondanám, hogy a matekot másképpen kell tanulni, mint a többi tantárgyat. Itt nem lehet azt megcsinálni, hogy leül a gyermeked a könyvvel, és fél-egy óra múlva megtanulta, bemagolta a leckét. Aztán persze a következő felelés után már el is felejtheti. Mivel a matek gyakorlatorientált tantárgy, ezért nem elég az elméletet megtanulni, azt alkalmazni is tudni kell. Ebben a cikkben leírom, hogy milyen tanácsokat szoktam adni a diákjaimnak, hogyan lehetnek jobbak matekból? Megtudhatod az általam javasolt tanulási lépéseket, amelyek rendszeres alkalmazása meghozza a jobb jegyeket is.

1. lépés: Tanulja meg az elméletet!

Természetesen a matek feladatokat sem lehet megoldani elméleti tudás nélkül. Matekból is meg kell tanulni a feladatok megoldásához szükséges definíciókat, tételeket, sőt néhány bizonyítást is. Ezeket ugyan nem (jobb esetben) a suliban nem kérik tőle számon, de ha nincs tisztában a fogalmakkal, az alkalmazható összefüggésekkel, képletekkel, akkor garantáltan nem tud matek feladatot megoldani. Az elmélet megtanulásán én nem a szó szerinti bemagolást értem, hanem az értő tanulást. Vagyis rossz hír, de a matekhoz is kell a szövegértés. Nagy segítség az elméleti anyag megértésénél, ha elképzeli, lerajzolja a megtanulandó összefüggéseket, speciális esetekben is. Ha megértette az új anyagot, akkor javaslom, nézze meg, ebből mit tartalmaz a függvénytáblázat. Na azt ugyanis nem kell megtanulnia, elég azt tudni, hol található meg a függvénytáblában.

2. lépés: Nézze át, mit vettek az órán!

Miután már tudja mi az adott témakörhöz szükséges elméleti tudás, jöhet a gyakorlat. Rögtön az elméleti tudás bírtokában, nem biztos, hogy megy az önálló feladatmegoldás. Pedig ez a cél, hiszen az érettségin ezt mérik. A tanórán biztos közösen, tanári irányítással megoldottak néhány feladatot. Ezeknek a feladatoknak a szövege és a helyes megoldása is ott van a füzetében. Nézze meg, gondolja végig, hogyan oldották meg órán. Itt tipikus hiba szokott lenni, ha megtanulja a feladat megoldását. NEM! Nem bemagolni kell a feladatot, hanem megérteni, miért azt és miért úgy csinálták órán. Ebben az esetben ugyanis a feladat elvét tanulja meg, amit más hasonló feladatok megoldásánál is tud alkalmazni. Illetve a korábban megértett feladatmegoldásokkal összetéve, új ismeretlen feladattípust is meg tud oldani majd. Vagyis ezáltal fejlődik a logikus gondolkodási képessége, a problémamegoldó képessége, valamint képes lesz rendszerben látni dolgokat.

3. lépés: Oldja meg a házi feladatot!

A házi feladat általában az órai anyaghoz hasonló feladat szokott lenni. Tehát, ha jól csinálta az előző lépéseket, vagyis tudja (nem szó szerint) az elméletet, érti a feladat megoldási módját, akkor ez is menni fog. A házi feladat megoldásához akár még instrukciót is kapnak a diákok a tanáruktól. Ha nem tudja megoldani, akkor a következő órán megkérdezheti, hogyan kellett volna megoldani. A következő órán a házi feladat ellenőrzéséből is sokat lehet tanulni. A táblán lévő megoldást ugyanis össze lehet hasonlítani az általa füzetbe leírt megoldás levezetésével. Ha valahol megakadása van, vagy nem ugyanazt az eredményt kapta, ismét megkérdezheti a tanárát, hol a hiba. Persze tudom, ciki az osztálytársak előtt kérdezni, de enélkül nehezen fog tudni javítani matekból.

4. lépés: Önálló gyakorló feladatok megoldása

Ez a legnehezebb és a legmagasabb szintje a matek tanulásának. Az érettségin új, ismeretlen feladatot kell majd megoldania, ez pedig csak gyakorlással fog menni. A matek tanulás tehát nem más, mint a témakörhöz tartozó feladattípusok begyakorlása. Az sajnos igaz, hogy az órai néhány feladat erre kevés lehet. De akkor milyen feladatokat kellene gyakorolni? Hol talál olyan feladatot, amit önállóan oldhat meg, de a megoldás levezetését is megtudhatja nem csak a végeredményt? Ez ennek a lépésnek az egyik nehézsége, a másik pedig természetesen a feladatok megoldása.

matematika tanulás

Élmény alapú matektanulás

Az önálló feladatmegoldás begyakorlását az interaktív online videós tananyagok segítik a legjobban. A GOMATEK online, interaktív tanfolyamai ilyen rövid 8-15 perces videókat tartalmaznak. Hogy kell ezt elképzelni? A videó elején megnézi, meghallgatja az elméleti összefoglalót és egy mintapéldának a megoldását. Ezután az önálló feladatmegoldások jönnek. A könnyebb, rövidebb feladatok egy felugró ablakban jelennek meg, ekkor megáll a videó. A diák megoldhatja a füzetében a feladatot, majd beírja a választ az üres részbe. Ezután a rendszer automatikusan és azonnal kiértékeli a megoldást, ha jó, egy pozitív üzenettel meg is dicséri a tanulót. Ezáltal a korábbi sikertelenség miatt megtépázott önbizalma is szépen visszaépül, nem csak a matektudása fejlődik. A válasz megadása és a rendszer visszajelzése után a videó újra indul, amiben az adott feladat részletes, esetleg többféle módon történő megoldását nézheti meg a tanuló. Persze ha úgy érzi ez a tudás már a kisujjában van, akkor ez a rész kihagyható. A videókban természetesen nem csak egyszerű feladatok vannak. Az összetett feladatok részkérdésekre vannak bontva, és azokat kell külön-külön megoldani, ha egyszerre nem megy a feladat megoldása. Így nem csak a feladatok megoldása tanulható meg, hanem az a módszer is, hogyan lehet felépíteni a feladatmegoldást. Rutint szerezhet abban, milyen egymás utáni lépések vezetnek a feladat megoldásához?
A videók mellett az elméleti anyagot kinyomtatva is megtalálja a tanfolyamban. Illetve külön interaktív gyakorló teszt feladatokkal is gyakorolhat, aminek a részletes megoldását írásban megnézheti. Ezekkel pontokat is gyűjthet és szintet léphet, valamint interaktív játékokkal is gyakorolhat.

Miért eredményesebb az interaktív tanulás matekból?

Sokan „felesleges” időt töltenek a matek füzet felett. Elmennek egy magán tanárhoz egyénileg vagy csoportosan és meghallgatják, megnézik, hogyan oldja meg a tanár a feladatokat. Azt is gyakran csinálják a diákok, hogy a neten megnéznek néhány videót, arról, hogyan kell egy adott feladattípust megoldani. De sajnos ebből a diákok csak nagyon keveset fejlődnek, hiszen ezek a passzív tanulási módok leginkább csak a megértést segítik, a feladatok begyakorlását nem. Az mindenki tudja, ha látunk vagy / és hallunk valamit annak 20-50 %-át tudjuk megjegyezni, de ha mi magunk csináljuk, akkor akár a 90 %-át is megjegyezhetjük. Az interaktív GOMATEK tanfolyamokban tanári irányítás és vezetés mellett megtanul a diák önállóan matek feladatot megoldani, logikusan gondolkodni, rendszereket átlátni. Ezek mind olyan képességek, amik a munkaerő piacon is elengedhetetlenek. Tehát az ilyen fajta matek tanulás akkor is segíti a jövőjét a gyermekednek, ha nem matekkal fog az élet további részében foglalkozni. A tanfolyamban a helyes feladatmegoldás utáni pozitív visszajelzések miatt sokkal magabiztosabb is lesz, megszűnik a matek miatti görcsösség, eltűnik a blokk, ami miatt sikertelen volt matekból.

Mozgásra fel! - ingyenes társasjáték

 

Mozgásra fel!

Ingyenesen letölthető társasjáték a gyermeked mozgásfejlesztéséhez!

 

Tanulási Coaching

 

módszertan

Kihívásokkal küzd a gyerek a tanulás terén? Nem túl jók a jegyei? Szorong a suli miatt? Nem szeret bejárni? Nehéz a lecke írás mert valami mindig elvonja a gyerek figyelmét? Akkor a tanulási coaching a megoldás a számotokra!

 

Kulcsár - féle komplex mozgásfejlesztés

 

komplex mozgásfejlesztés

Nem csak személyesen de akár már ONLINE IS ELÉRHETŐ!