Honnan tudhatod, hogy gyermekednek szükséges a nagymozgások fejlesztése?

szerző

A cikk szerzője, Szalai – Lászlók Kitti pszichopedagógus és tanulásban akadályozottak szakos mesterfokozatú gyógypedagógus, az Tanulási Coach és Kulcsár – féle mozgásfejlesztő, a ” Játszva olvass! ” megálmodója és megalkotója.

A nagymozgások – mint a járás, futás, ugrás, mászás vagy egyensúlyozás – alapvető szerepet játszanak a gyermek fejlődésében. Ezek a mozgások nem csupán a testi erőnlétet és koordinációt fejlesztik, hanem közvetetten hatással vannak a kognitív, érzelmi és szociális képességekre is. Egy gyermek, aki magabiztosan képes mozogni, könnyebben épít kapcsolatokat kortársaival, jobban teljesít az iskolai feladatokban és érzelmileg is kiegyensúlyozottabbá válik.

A nagymozgások fejlődése azonban nem minden gyermeknél zajlik azonos ütemben. Néhány gyerek természetes módon elsajátítja ezeket a készségeket, míg másoknak extra támogatásra lehet szükségük ahhoz, hogy megfelelően fejlődjenek. Az időben történő felismerés és beavatkozás kiemelkedő fontosságú lehet: egy kis lemaradás még könnyen korrigálható, ha időben lépünk, ám ha figyelmen kívül hagyjuk, az később tanulási vagy viselkedési problémákhoz vezethet.

Ezért kiemelten fontos, hogy a szülők figyelemmel kísérjék gyermekük mozgásfejlődését és időben felismerjék, ha segítségre van szükség. Ebben a cikkben megismerheted azokat a jeleket, amelyek arra utalhatnak, hogy gyermeked számára hasznos lenne a nagymozgások fejlesztése. Számos gyakorlati tanáccsal is szolgálok, hogy segíthesd őt ebben a fontos fejlődési szakaszban.

Fejlődési mérföldkövek hiánya vagy késése

A gyermekek mozgásfejlődése során számos mérföldkő jelzi, hogy megfelelő ütemben haladnak-e a testi és idegrendszeri fejlődés útján. Ezek a mérföldkövek fontos iránymutatást adnak a szülők számára, hiszen a mozgásformák időben történő megjelenése nemcsak a testi érettséget, hanem az agyi fejlődés szempontjából is nagyon fontos.

Mik azok a mérföldkövek, amiket érdemes figyelni?

Általánosságban az alábbi nagymozgások számítanak életkorhoz kötött mérföldköveknek:
1 éves kor körül: önállóan ülés, mászás, majd az első lépések.
2 éves korig: magabiztos járás, futás megkezdése.
3-4 éves korban: ugrás két lábon, egyensúlyozás egy vonalon vagy keskeny felületen, egyszerű labdás játékok.
5-6 éves korban: összetettebb mozgások, például biciklizés segédkerekekkel, ugrókötél használata, alapvető sportok mozgásmintáinak elsajátítása.

Mikor lehet aggódni?

Ha a gyermek mozgásfejlődése jelentősen eltér a fenti mérföldkövektől, vagy bizonyos képességek nem jelennek meg időben, érdemes figyelni a következő jelekre: 

Késői mászás vagy járás: Ha a gyermek 18 hónapos koráig nem kezdi el az önálló járást, az késést jelezhet. 

Bizonytalan mozgás: Ha a gyermek mozgása szokatlanul merev, lassú, vagy gyakran elesik, az koordinációs problémákra utalhat. 

Hiányzó érdeklődés a mozgás iránt: Ha a gyermek inkább ülő tevékenységeket választ, és nem próbálja felfedezni a környezetét mozgás által, az is jelezhet problémát. 

Miért fontos az időben történő felismerés?

A nagymozgások késése vagy hiánya nemcsak a testi, hanem a kognitív és érzelmi fejlődésre is hatással lehet. Például a kúszás és a mászás. Az időben történő beavatkozás segíthet abban, hogy a gyermek behozza lemaradását és magabiztosan haladjon tovább a fejlődés útján.

Mit tehetsz szülőként?

– Figyeld gyermeked fejlődését: Ha úgy érzed, hogy lemaradást tapasztalsz, ne halogasd a kérdés kivizsgálását.
– Konzultálj szakemberrel: Egy mozgásfejlesztő terapeuta pontos diagnózist és célzott segítséget nyújthat.
– Támogasd játékos gyakorlatokkal: Otthon is segítheted a fejlődést egyszerű gyakorlatokkal.

nagymozgások fejlesztése
A nagymozgások fejlesztése nemcsak a testi, hanem a kognitív és érzelmi fejlődésre is hatással lehet

A fejlődési mérföldkövek figyelése nemcsak a problémák korai felismerésében segít, hanem biztosíthat arról is, hogy gyermeked egészséges és harmonikus fejlődési pályán halad. Ha időben észreveszed a jeleket, könnyen biztosíthatod számára a szükséges támogatást.

Egyensúly- és koordinációs problémák

Az egyensúly és a mozgáskoordináció alapvető készségek, amelyek a gyermek mindennapi életének szerves részét képezik. Ezek a képességek teszik lehetővé, hogy a gyerekek biztonságosan és hatékonyan mozogjanak, sportoljanak, és élvezzék a játékokat. Ha azonban az egyensúly- és koordinációs képességek fejlődése nem megfelelő, az számos kihívást jelenthet számukra.

Hogyan ismerhetők fel az egyensúly- és koordinációs problémák?

  1. Gyakori elesés vagy instabil járás

   – Ha a gyermek járása bizonytalan, gyakran megbotlik, vagy nem képes hosszabb ideig megállni egy helyben, az egyensúlyi rendszer éretlenségére utalhat. 

  1. Nehezített mászás és ugrás

   – A gyermek nem szívesen mászik fel mászókára, kerüli az ugrálással járó játékokat, vagy nehezen ugrik át kisebb akadályokat. 

  1. Labdajátékok nehézségei

   – Gondot jelenthet a labda elkapása, eldobása vagy rúgása, ami a szem-kéz, illetve a szem-láb koordináció hiányosságaira utalhat. 

  1. Kihívást jelentenek az egyensúlyt igénylő tevékenységek

   – Egyensúlyozás keskeny felületeken, például egy padkán vagy pallón, túl nehéz lehet. Ez az egyensúlyi rendszer fejlődési problémáira mutathat rá. 

Milyen hatással lehet ez a gyermek életére?

Az egyensúly- és koordinációs problémák nemcsak a testi fejlődésben okozhatnak lemaradást, hanem más területekre is kihatnak: 

Önbizalomhiány: A mozgásos kudarcok miatt a gyermek visszahúzódóbbá válhat, és elkerülheti a mozgásos játékokat. 

Szociális nehézségek: A gyerekek közötti közös játékok és sportok kihagyása szociális elszigetelődéshez vezethet. 

Tanulási kihívások: Az egyensúly és koordináció éretlensége a finommotoros készségekre is hatással lehet, például az írás vagy rajzolás elsajátítására. 

Mi okozhatja ezeket a problémákat?

Az egyensúlyi és koordinációs készségek fejlődése számos tényezőtől függ: 

Idegrendszeri éretlenség: Az agy és a mozgásközpontok közötti kapcsolat fejlődése elmaradhat az életkornak megfelelő szinttől. 

Mozgáshiány: Ha a gyermek nem kap elegendő lehetőséget a mozgásra, az késleltetheti az egyensúly és koordináció fejlődését. 

Egyéni eltérések: Egyes gyerekeknek természetüknél fogva több időre van szükségük az egyensúlyi és koordinációs készségek elsajátításához. 

Mit tehet a szülő, ha problémát észlel?

1. Figyelj a jelekre
– Ha a fent említett nehézségeket tapasztalod, érdemes tudatosan figyelni a gyermek mozgására és fejlődésére.
2. Keresd fel a megfelelő szakembert
– Egy mozgásfejlesztő terapeuta vagy gyógytornász pontos diagnózist és személyre szabott fejlesztési tervet készíthet.
3. Támogasd otthoni gyakorlatokkal
– Játékos mozgásformák, például egyensúlyozás párnákon, ugróiskola, vagy labdajátékok segíthetnek a fejlődésben.

Az egyensúly- és koordinációs képességek fejlesztése időt és türelmet igényel, de a megfelelő támogatással ezek a nehézségek leküzdhetők. A szülők és szakemberek közös munkájával a gyermek újra magabiztosan mozoghat és élvezheti a mozgás örömét.

Mozgások kerülése vagy alacsony aktivitási szint

A mozgás természetes része a gyermekek életének, hiszen a játék és a felfedezés a fejlődésük motorja. Ha azonban egy gyermek kerüli a mozgással járó tevékenységeket, vagy szokatlanul alacsony aktivitási szintet mutat, az intő jel lehet, hogy valamilyen nehézséggel küzd. Az ilyen helyzetek megértése és kezelése nagyon fontos a gyermek fejlődésének támogatásában.

Milyen jelei lehetnek a mozgások kerülésének?

  1. Szívesebben választ ülő tevékenységeket

   – A gyermek inkább rajzol, építőkockázik vagy tévét néz, miközben kerüli a futással, ugrálással, mászással járó játékokat. 

  1. Rövid ideig tartó aktivitás

   – Ha mozgásos tevékenységbe kezd, gyorsan elfárad és hamar visszatér a nyugalmi állapothoz. 

  1. Félelem a kihívásoktól

   – A gyermek elkerüli azokat a helyzeteket, amelyek ügyességet vagy erőnlétet igényelnek, például egyensúlyozás vagy ugrás. 

  1. Nem szívesen játszik kortársaival

   – A mozgásos közösségi játékokat – mint például fogócska vagy labdajátékok – mellőzi, ami szociális elszigetelődéshez vezethet. 

Mi állhat a háttérben?

  1. Fizikai nehézségek

   – Gyengébb izomtónus, mozgáskoordinációs problémák vagy az egyensúlyi rendszer fejletlensége akadályozhatja a gyermek magabiztos mozgását. 

  1. Negatív élmények

   – Korábbi kudarcélmények vagy esetleges balesetek miatt a gyermek bizalmatlanná válhat a mozgásos tevékenységekkel szemben. 

  1. Környezet hatása

   – Ha a gyermek életkörülményei nem támogatják a szabad mozgást – például nincs elég hely a lakásban, vagy keveset tartózkodik szabadban –, az alacsony aktivitási szinthez vezethet. 

  1. Egyéni temperamentum

   – Egyes gyerekek veleszületetten visszafogottabbak vagy kevésbé érdeklődőek a fizikai aktivitás iránt. 

Miért fontos a probléma kezelése?

A mozgás kerülése hosszú távon negatív hatással lehet a gyermek fejlődésére: 

Testi fejlődés: Az izomzat, a csontok és az idegrendszer fejlődése elmaradhat az életkori normától. 

Kognitív fejlődés: A mozgás hiánya akadályozhatja az agyi fejlődést, amely a tanulási képességekre is hatással lehet. 

Érzelmi és szociális élet: Az alacsony aktivitási szint önbizalomhiányt és társas kapcsolatokban való nehézségeket okozhat. 

Hogyan segíthetsz szülőként?

1. Teremts mozgásbarát környezetet
– Alakíts ki otthon olyan helyet, ahol a gyermek biztonságosan mozoghat, vagy vidd őt játszótérre, parkba.
2. Motiváld játékos formában
– Mutass neki olyan mozgásos tevékenységeket, amelyek szórakoztatóak, például ugróiskola, buborékfújás utáni szaladgálás vagy akadálypálya kialakítása.
3. Légy pozitív és türelmes
– Dicsérd meg minden apró sikerért és bátorítsd, hogy próbáljon ki új dolgokat. Ne erőltesd a mozgást, hanem támogasd az ő tempójában.
4. Konzultálj szakemberrel
– Ha tartósan alacsony aktivitási szintet tapasztalsz, fordulj mozgásfejlesztőhöz, hogy célzott segítséget kapjatok.

A mozgás nemcsak a fizikai fejlődés alapja, hanem az önbizalom, a tanulási képességek és a társas kapcsolatok meghatározó tényezője is. A gyermekek támogatása ebben a folyamatban hozzájárul ahhoz, hogy örömmel fedezzék fel a világot és sikeresen építsenek kapcsolatokat kortársaikkal.

Iskolai vagy óvodai visszajelzések

Az óvoda és iskola az a közeg, ahol a gyermek fejlődésének számos aspektusa megmutatkozik, köztük a mozgásfejlődés is. Az itt dolgozó pedagógusoknak fontos szerepe van abban, hogy felismerjék a mozgásos nehézségeket, hiszen napi szinten figyelik a gyermek viselkedését, mozgásmintáit és részvételét a különböző tevékenységekben. Az iskolai vagy óvodai visszajelzések ezért meghatározóak lehetnek abban, hogy a szülő időben lépéseket tegyen a gyermek támogatása érdekében.

Milyen visszajelzésekre érdemes figyelni?

  1. Nehezen követi a mozgásos játékokat

   – Az óvodai tornaórákon vagy szabadtéri játékokban a gyermek ügyetlenebbnek tűnik kortársainál, esetleg nem szívesen vesz részt ezekben. 

  1. Ügyetlenségre utaló jelzések

   – A pedagógusok jelezhetik, hogy a gyermek gyakran elesik, nehezen koordinálja a mozgásait, vagy nem tud egyszerű mozdulatsorokat végrehajtani. 

  1. Kihívások a finommotoros készségek terén

   – A pedagógusok összekapcsolhatják a nagymozgások nehézségeit a finommotoros készségek gyengeségével, például ha a gyermek nehezen ír, vág ollóval, vagy ügyetlenül bánik kisebb tárgyakkal. 

  1. Visszahúzódás a közösségi tevékenységektől

   – Ha a gyermek kerüli a mozgásos közösségi játékokat, ez nemcsak szociális, hanem mozgásfejlődési problémákra is utalhat. 

Miért fontos az iskolai vagy óvodai visszajelzés?

A pedagógusok egyedi rálátással rendelkeznek a gyermek fejlődésére, mert több gyermekhez viszonyítva figyelik őt. Így pontosabban tudják megítélni, hogy egy mozgásbeli nehézség normális életkori eltérés-e, vagy támogatást igénylő probléma. Az ilyen visszajelzések alapján a szülő jobban megértheti, milyen területen van szükség fejlődésre, és célzottan tud lépni.

Hogyan kezeljük ezeket a visszajelzéseket?

1. Törekedj a nyitott kommunikációra
– Hallgasd meg az óvodapedagógusok vagy tanítók megfigyeléseit és ne érezd bírálatnak a visszajelzéseket. Ezek célja a gyermek fejlődésének segítése.
2. Beszélgess a gyermekeddel
– Kérdezd meg tőle, hogyan érzi magát a mozgásos tevékenységek során. Ez segíthet megérteni, hogy a probléma inkább fizikai vagy érzelmi eredetű.
3. Fordulj szakemberhez
– Egy mozgásfejlesztő szakember felkeresése segíthet pontosan azonosítani a nehézségeket és megoldásokat kínálhat a probléma leküzdésére.

Mit tehet az intézmény?

Támogató környezet biztosítása: A pedagógusok a gyermek egyéni igényeihez igazítva kínálhatnak mozgásos tevékenységeket. 

Együttműködés szülőkkel és szakemberekkel: Az iskolai vagy óvodai nevelők és a fejlesztő szakemberek közösen dolgozhatnak azon, hogy a gyermek megkapja a megfelelő segítséget. 

 Az iskolai és óvodai visszajelzések lehetőséget adnak arra, hogy időben felismerjük a mozgásfejlődési problémákat. Ha ezeket figyelembe vesszük, és szakértő segítséggel támogatjuk gyermekünket, biztosíthatjuk számára a harmonikus fejlődés feltételeit.

Mit tehet a szülő, ha problémát tapasztal?

Ha a szülő azt veszi észre, hogy gyermeke mozgásfejlődése elmarad az életkori elvárásoktól, vagy visszajelzést kap az óvodából vagy iskolából mozgásbeli nehézségekről, fontos, hogy tudatosan és megoldás orientáltan cselekedjen. A korai felismerés és a megfelelő támogatás jelentősen hozzájárulhat a gyermek fejlődéséhez és önbizalmának erősítéséhez.

1. Figyelj a jelekre és légy nyitott kommunikációra
– Ismerd fel a problémát: Fontos, hogy szülőként ne söpörd a szőnyeg alá az aggodalmaidat. A gyermeked fejlődését érintő eltérések felismerése az első lépés a megoldás felé.
– Beszélj a gyermekkel: Kérdezd meg, hogyan érzi magát a mozgással kapcsolatos tevékenységekben és miért kerüli esetleg ezeket. Ez segít megérteni az érzelmi háttért is.

2. Kérj szakértői segítséget
– Konzultálj szakemberekkel: Mozgásfejlesztő terapeuta segíthet azonosítani a pontos problémát és személyre szabott fejlesztési tervet készíthet. Hozzám itt tudsz ingyenes konzultációra jelentkezni!
– Értékeld az iskolai visszajelzéseket: Az óvodapedagógusok és tanítók tapasztalatai hasznos támpontot adhatnak a probléma természetének megértéséhez.

3. Támogasd otthoni gyakorlatokkal
– Játékos fejlesztés: A gyerekek számára a játék a legjobb tanulási forma. Készítsetek akadálypályát, játsszatok ugróiskolát, vagy gyakoroljátok az egyensúlyozást például párnákon vagy keskeny járófelületeken. A webáruházamban számos mozgásfejlesztő játék közül is tudsz választani.
– Mozgásos rutin kialakítása: Tegyétek a mindennapok részévé a mozgást! Séta, biciklizés, labdajátékok vagy közös torna mind segíthetnek a fejlődésben.

4. Légy türelmes és pozitív
– Dicsérd az erőfeszítéseket: A fejlődés időigényes lehet, de minden apró siker fontos lépés. Bátorítsd és támogasd a gyermeked, hogy örömmel próbáljon ki új mozgásformákat.
– Ne erőltesd: Ha egy feladat túl nehéznek bizonyul, hagyj időt a gyermekednek, hogy a saját tempójában haladhasson.

5. Bízz a gyermeked képességeiben
A mozgásfejlődés késése nem jelent végleges lemaradást. A megfelelő támogatással a gyermeked képes lesz leküzdeni a nehézségeket és újra élvezettel mozoghat, játszhat és tanulhat. A legfontosabb, hogy érezze: mellette állsz és hiszel benne.

Mozgásra fel! - ingyenes társasjáték

 

Mozgásra fel!

Ingyenesen letölthető társasjáték a gyermeked mozgásfejlesztéséhez!

 

Macis játék - ingyenes társasjáték óvodásoknak

 

macis játék

Ingyenesen letölthető társasjáték a óvódás gyermeked fejlesztéséhez!

 

Iskola előkészítő foglalkozás

 

iskola előkészítő foglalkozás

Játékos tanulást elősegítő foglalkozások  nagycsoportos óvodások részére.

Kulcsár - féle komplex mozgásfejlesztés

 

komplex mozgásfejlesztés

Nem csak személyesen de akár már ONLINE IS ELÉRHETŐ!