A tanulási zavarok kezelése: 7 bevált módszer, ami tényleg működik

szerző

A cikk szerzője, Szalai – Lászlók Kitti pszichopedagógus és tanulásban akadályozottak szakos mesterfokozatú gyógypedagógus, Tanulási Coach, az AStOP – Auditív- Stresszt Oldó program szakértője és a ” Játszva olvass! ” megálmodója és megalkotója.

Mit jelent, és miért fontos a

tanulási zavarok kezelése?

Sokan hajlamosak félreérteni a tanulási zavarokat. Nem az intelligencia hiányáról van szó, és nem is lustaságról. Sokkal inkább arról, hogy az érintett gyerekek vagy felnőttek másként tanulnak, mint amit a hagyományos oktatási rendszer elvár tőlük. A kezelése pedig nem csupán „hasznos”, hanem elengedhetetlen ahhoz, hogy ezek a gyerekek kibontakoztathassák képességeiket.

Milyen formái vannak a tanulási zavaroknak?

A leggyakoribb típusok közé tartozik:

  • Diszlexia – az olvasással és szövegértéssel kapcsolatos nehézségek
  • Diszgráfia – az írás és helyesírás területén jelentkező kihívások
  • Diszkalkulia – a matematikai készségek terén jelentkező problémák

Fontos, hogy ezek gyakran nem önállóan jelennek meg, hanem egymással kombinálva.

Miért fontos foglalkozni vele?

Az iskolai kudarcok, az önbizalom elvesztése, sőt akár a társas kapcsolatok romlása is következménye lehet annak, ha a tanulási zavart nem kezelik időben. Ugyanakkor, ha felismerjük és támogatjuk a különleges tanulási igényeket, a tanulás újra élvezetes és eredményes lehet.

Nem csak gyerekeket érint

Bár a legtöbb tanulási zavart gyerekkorban diagnosztizálják, sok felnőtt is küzd olyan kihívásokkal, amelyeket korábban nem ismertek fel. Egyre több munkáltató és oktatási intézmény ismeri fel ezek kezelésének fontosságát.

1. módszer: A strukturált napirend ereje

A tanulási zavarral élők számára a kiszámíthatóság megnyugtató és támogató közeg. Egy jól felépített napirend nem csupán a tanulási folyamatot segíti, hanem a szorongást is csökkenti, amely gyakran társul ezekhez a kihívásokhoz.

Miért működik a napirend?

A strukturált napirend:

  • biztonságot nyújt a mindennapokban
  • elősegíti a figyelem fenntartását
  • csökkenti az impulzivitást, főleg ADHD esetén
  • megtanít önállóságra és felelősségvállalásra
  • csökkenti a halogatást, ami gyakran a frusztráció következménye

A tanulási zavar kezelése során a kiszámítható rutin egyfajta keretet ad, amelyben a tanuló fokozatosan fejlődhet.

Hogyan alakíts ki hatékony napirendet?

  1. Állíts fel napi szintű célokat – például „ma 2 oldalt olvasok el”, vagy „megtanulok 5 új szót”.
  2. Oszd fel a feladatokat kisebb részekre – a hosszú, komplex feladatok megriaszthatják a tanulót.
  3. Rögzíts tanulási időablakokat – például „15 perc tanulás, 5 perc szünet” (Pomodoro technika).
  4. Tervezd be a jutalmazást is – pl. egy kedvenc játék vagy mese a tanulás után.
  5. Kezdd mindig ugyanabban az időben – a rendszeresség segít belső órát kialakítani.

2. módszer: Multiszenzoros tanulás alkalmazása

A tanulási zavar kezelésében az egyik leghatékonyabb megközelítés a multiszenzoros tanulás, amely egyszerre több érzékszervet aktivál: látást, hallást, tapintást és mozgást. Ez a módszer különösen hasznos diszlexia, diszgráfia és figyelemzavar esetén.

Mi is az a multiszenzoros tanulás?

A multiszenzoros tanulás során az információ nem csupán olvasással vagy hallgatással jut el a tanulóhoz, hanem például:

  • színes kártyákkal, képekkel támogatva (vizuális)
  • felolvasva vagy ritmusra mondogatva (auditív)
  • mozgással, kézjelekkel vagy írással kísérve (motorikus, taktilis)

Ez az összekapcsolás segít a tanulónak mélyebben rögzíteni az ismereteket.

Hogyan alkalmazható otthon vagy az iskolában?

  1. Használj betűformáló gyurmát vagy homokot írásgyakorláshoz – kiváló diszgráfiás gyerekeknek.
  2. Mozgasd meg a testet tanulás közben – például ritmikus tapsolással tanulni verset.
  3. Színezz, húzz alá, ragassz posztereket – ezek vizuális megerősítést adnak.
  4. Tanuljatok dalban – az információ ritmussal és dallammal jobban megmarad.
  5. Írás közbeni hangos olvasás – egyszerre aktiválja az auditív és motorikus csatornákat.

Miért hatékony ez?

A több érzékszerv bevonásával az agy több „útvonalon” dolgozza fel ugyanazt az információt. Ez különösen hasznos azok számára, akik egy-egy érzékszervi csatornán gyengébben teljesítenek, mert a másik érzékelési mód támogatja a tanulást.

3. módszer: Egyéni tanulási stílus felismerése és támogatása

Minden ember másképp tanul – és ez különösen igaz azokra, akik tanulási zavarral küzdenek. Az egyik legfontosabb lépés a kezelése során az, hogy felismerjük milyen tanulási stílusban működik a legjobban az adott gyermek vagy felnőtt, és ehhez igazítsuk a módszereket.

A három fő tanulási stílus

  1. Vizuális tanuló – akkor tanul a leghatékonyabban, ha lát képeket, ábrákat, videókat, diagramokat.
  2. Auditív tanuló – számára a hallott információ a leghatékonyabb: hangos olvasás, beszélgetés, hanganyagok.
  3. Kinesztetikus tanuló – mozgás közben, gyakorlati feladatokkal, tapintással tanul a leghatékonyabban.

A valóságban sokan ezek kombinációjaként működnek. A kezelése akkor lehet igazán hatékony, ha az oktatás nem egyféleképp történik, hanem az adott stílushoz igazodik.

Hogyan ismerhető fel a tanulási stílus?

  • Figyeld meg, hogyan reagál különböző típusú feladatokra
  • Kérdezd meg, melyik módszert érzi a „legkönnyebbnek”
  • Használj tanulási stílusteszteket

4. módszer: Rendszeres visszacsatolás és pozitív megerősítés

A tanulási zavarral élők gyakran találkoznak kudarccal, és ez idővel alááshatja az önbizalmukat. Ezért elengedhetetlen, hogy a tanulás során gyakori, konkrét és őszinte visszajelzést kapjanak, amely nem a hibákra, hanem a fejlődésre és az erősségeikre fókuszál.

Miért működik a pozitív megerősítés?

  • Erősíti az önértékelést
  • Növeli a belső motivációt
  • Segít a hibákból tanulni, anélkül hogy szégyenérzetet keltene
  • Elősegíti a kudarcokkal szembeni rugalmasságot

Nem arról van szó, hogy mindenért dicséret jár. Hanem arról, hogy tudatosan kiemeljük a valódi erőfeszítéseket, még ha azok nem is tökéletes eredménnyel járnak.

Hogyan adjunk hatékony visszacsatolást?

  1. Legyen konkrét – Ne csak azt mondd, hogy „ügyes voltál”, hanem: „Nagyon tetszett, ahogy végig olvastad a szöveget segítség nélkül.”
  2. Az erőfeszítésre fókuszálj, ne az eredményre – „Látszik, hogy sokat gyakoroltál.”
  3. Ne csak szóban dicsérj – kis matricák, szívecskék, pontgyűjtés is motiváló lehet.

A javítás is legyen bátorító – „Ezt most még nem sikerült, de látom, hogy próbálkoztál. Nézzük meg együtt még egyszer!”

tanulási zavarok kezelése
A leggyakoribb jelek közé tartozik a lassú olvasás, gyenge szövegértés, nehézségek az írásban, helyesírásban vagy számolásban, valamint az alacsony önbizalom és a tanulással kapcsolatos szorongás.

Tippek a gyakorlatban

  • Vezessetek „siker-naplót”, ahová minden apró fejlődést beírtok
  • Használj pozitív nyelvezetet: ne „hibát keresel”, hanem „nézzük meg, min lehet javítani”
  • Alkossatok közös célokat, és ünnepeljétek meg, ha sikerül elérni őket

5. módszer: Tanulási segédeszközök használata

A tanulási zavar kezelése során óriási segítséget jelenthetnek a jól megválasztott eszközök. Ma már számos eszköz áll rendelkezésre, amelyek kifejezetten a tanulási zavarokkal élők támogatására készültek.

 

  • Szókártyák
  • Színes kiemelők
  • Betűsablonok
  • Hangoskönyvek CD-n vagy pendrive-on

…még mindig nagyon hatékonyak lehetnek, különösen kisebb gyerekek esetében.

Mire figyelj az eszközök kiválasztásánál?

  1. A tanuló életkorára és képesség szintjére szabott legyen
  2. Ne legyen túl bonyolult a használata – a cél, hogy segítsen, ne frusztráljon
  3. Támogassa az önállóságot – ne helyettesítse a tanulást, hanem könnyítse azt

6. módszer: Kognitív viselkedésterápia és tanulási coaching

A tanulási zavarok nem csak az iskolai teljesítményt befolyásolják, hanem mély hatással vannak az önbizalomra, a stresszkezelésre és az érzelmi egyensúlyra is. Éppen ezért a tanulási folyamat támogatása nem állhat meg a tankönyveknél: a belső gátak és blokkok oldása is kulcsszerepet játszik a fejlődésben.

Mi az a kognitív viselkedésterápia?

Ez egy olyan pszichológiai megközelítés, amely segít felismerni és átformálni a negatív gondolatmintákat. A tanulási nehézségekkel élő gyerekek (és felnőttek) gyakran küzdenek ilyen belső mondatokkal:

  • „Én úgysem tudom megtanulni.”
  • „Mindenki jobb nálam.”
  • „Én buta vagyok.”

A terapeuta ezeknek a gondolatoknak a felismerésében és lecserélésében segít – például:

  • „Eddig nehezen ment, de gyakorlással fejlődhetek.”
  • „Másképp tanulok, de ez nem baj.”

Mi az a tanulási coaching?

A tanulási coaching nem terápia, hanem egy gyakorlati, személyre szabott támogatás, amely segít:

  • strukturálni a tanulási folyamatot
  • célokat kitűzni
  • hatékonyabb tanulási stratégiákat elsajátítani
  • leküzdeni a halogatást, szorongást

A coach és a tanuló között egyfajta partnerség alakul ki, amely nem a „hibák kijavításáról”, hanem a potenciál kiaknázásáról szól.

Mikor érdemes igénybe venni?

  • Ha a tanuló sokszor frusztrált vagy leblokkol
  • Ha az iskolai támogatás nem elég személyre szabott
  • Ha a szülők és a pedagógusok eszköztelennek érzik magukat
  • Ha a tanuló önbizalomhiánnyal vagy szorongással küzd

Erre a megoldásra hozzám itt tudsz jelentkezni: https://www.jatszvaolvass.hu/tanulasi-coaching/

7. módszer: Együttműködés szülők, tanárok és szakemberek között

A kezelés sosem lehet egy ember feladata. Ahhoz, hogy a gyermek (vagy akár felnőtt tanuló) valódi, tartós támogatást kapjon, összehangolt csapatmunkára van szükség a szülők, pedagógusok, fejlesztő szakemberek és – ha van rá lehetőség – terapeuták között.

Miért fontos az együttműködés?

  • A gyerek minden környezetben következetes támogatást kap
  • A felek közös célokat tűzhetnek ki
  • Könnyebben felismerhetők a problémák valódi gyökerei
  • Elkerülhető a „hibáztatás” és a felesleges konfliktus

Amikor a szülő otthon valamit teljesen máshogy csinál, mint amit az iskolában kérnek, a gyerek összezavarodik. Ha viszont a két világ kommunikál egymással, megértés és közös irány alakul ki.

Hogyan lehet jól együttműködni?

  1. Rendszeres kommunikáció – Lehet ez egy heti e-mail a tanártól, egy közös Google-dokumentum vagy egy egyszerű napló.
  2. Fejlesztési terv készítése – Ha a gyermeknek diagnosztizált tanulási zavara van, legyen egy írásos terv arról, hogy mit kap meg az iskolában és mit otthon.
  3. Visszajelzések megosztása – Minden fél ossza meg, mi működik, és mi nem. Egy otthoni trükk az iskolában is aranyat érhet – és fordítva.
  4. Szakember bevonása – Logopédus, gyógypedagógus vagy gyermekpszichológus segítsége nagyban növelheti a siker esélyét.

A sikeres tanulás kulcsa a türelem és a rugalmasság

A kezelés nem sprint, hanem egy hosszú távú, egyénre szabott folyamat, amelyhez türelem, kitartás és sok empátia szükséges. A cél nem az, hogy minden gyerek „egységesen teljesítsen”, hanem hogy a saját képességeinek megfelelően fejlődhessen – méghozzá úgy, hogy közben ne veszítse el az önbizalmát és a tanulás örömét.

Amit érdemes megjegyezni:

  • Nincs egyetlen csodamódszer, de van sok kipróbált technika
  • A siker kulcsa a következetesség és az, hogy elfogadjuk: minden gyerek másképp tanul
  • A szülői és tanári támogatás legalább annyira fontos, mint maga a tananyag
  • Nem baj, ha valami nem működik elsőre – a rugalmasság és a próbálkozás számít

Sok híres, sikeres ember küzdött tanulási zavarrall: Albert Einstein, Walt Disney, Whoopi Goldberg – és mégis, mindannyian megtalálták a saját útjukat. A tanulási zavarok nem korlátot, hanem egy másik utat jelentenek. És ha ezt az utat megtaláljuk és támogatjuk, a lehetőségek valóban végtelenné válnak.

Gyakran ismételt kérdések (GYIK)

Mik a leggyakoribb jelei?

A leggyakoribb jelek közé tartozik a lassú olvasás, gyenge szövegértés, nehézségek az írásban, helyesírásban vagy számolásban, figyelemzavar, valamint az alacsony önbizalom és a tanulással kapcsolatos szorongás.

Ki diagnosztizálhat tanulási zavart?

Tanulási zavart gyermekpszichológus, nevelési tanácsadó vagy szakértői bizottság állapíthat meg hivatalosan – de a tanárok és a szülők megfigyelései is kiemelkedő fontosságúak lehetnek a folyamat elindításához.

Ki lehet „nőni”?

Bár a tanulási zavarok nem múlnak el teljesen, megfelelő támogatással és stratégiákkal jelentősen csökkenthetők a negatív hatások. A cél nem az, hogy eltűnjön, hanem hogy ne akadályozza az életet és a tanulást.

Ha pedig segítségre van szükségetek, keressetek bátran Tanulási Coaching vagy AStOP – Auditív- Stresszt Oldó programmal kapcsolatban!

Iskolaelőkészítő játék

 

társasjáték

Ingyenes letölthető játék a biztosabb írás- és olvasás tanulásért nagycsoportos óvodásoknak!

 

Gyors Iskolaérettségi teszt

 

Ingyenesen letölthető teszt, hogy kiderítsd, gyermeked elég érett-e az iskolára!

 

Iskolára hangoló

 

iskolara-hangolo_logo

A tanfolyam során a résztvevők megismerik a gyermekek fejlődéséhez szükséges alapvető készségeket, amelyek elengedhetetlenek a sikeres iskolai élethez.

 

Mozgásra fel! - ingyenes társasjáték

 

Mozgásra fel!

Ingyenesen letölthető társasjáték a gyermeked mozgásfejlesztéséhez!

 

Macis játék - ingyenes társasjáték óvodásoknak

 

macis játék

Ingyenesen letölthető társasjáték a óvódás gyermeked fejlesztéséhez!

 

Tanulási Coaching

 

módszertan

Kihívásokkal küzd a gyerek a tanulás terén? Nem túl jók a jegyei? Szorong a suli miatt? Nem szeret bejárni? Nehéz a lecke írás mert valami mindig elvonja a gyerek figyelmét? Akkor a tanulási coaching a megoldás a számotokra!