A tanulási zavarok kezelése: 7 bevált módszer, ami tényleg működik

A cikk szerzője, Szalai – Lászlók Kitti pszichopedagógus és tanulásban akadályozottak szakos mesterfokozatú gyógypedagógus, Tanulási Coach, az AStOP – Auditív- Stresszt Oldó program szakértője és a ” Játszva olvass! ” megálmodója és megalkotója.
Mit jelent, és miért fontos a
tanulási zavarok kezelése?
Sokan hajlamosak félreérteni a tanulási zavarokat. Nem az intelligencia hiányáról van szó, és nem is lustaságról. Sokkal inkább arról, hogy az érintett gyerekek vagy felnőttek másként tanulnak, mint amit a hagyományos oktatási rendszer elvár tőlük. A kezelése pedig nem csupán „hasznos”, hanem elengedhetetlen ahhoz, hogy ezek a gyerekek kibontakoztathassák képességeiket.
Milyen formái vannak a tanulási zavaroknak?
A leggyakoribb típusok közé tartozik:
- Diszlexia – az olvasással és szövegértéssel kapcsolatos nehézségek
- Diszgráfia – az írás és helyesírás területén jelentkező kihívások
- Diszkalkulia – a matematikai készségek terén jelentkező problémák
Fontos, hogy ezek gyakran nem önállóan jelennek meg, hanem egymással kombinálva.
Miért fontos foglalkozni vele?
Az iskolai kudarcok, az önbizalom elvesztése, sőt akár a társas kapcsolatok romlása is következménye lehet annak, ha a tanulási zavart nem kezelik időben. Ugyanakkor, ha felismerjük és támogatjuk a különleges tanulási igényeket, a tanulás újra élvezetes és eredményes lehet.
Nem csak gyerekeket érint
Bár a legtöbb tanulási zavart gyerekkorban diagnosztizálják, sok felnőtt is küzd olyan kihívásokkal, amelyeket korábban nem ismertek fel. Egyre több munkáltató és oktatási intézmény ismeri fel ezek kezelésének fontosságát.
1. módszer: A strukturált napirend ereje
A tanulási zavarral élők számára a kiszámíthatóság megnyugtató és támogató közeg. Egy jól felépített napirend nem csupán a tanulási folyamatot segíti, hanem a szorongást is csökkenti, amely gyakran társul ezekhez a kihívásokhoz.
Miért működik a napirend?
A strukturált napirend:
- biztonságot nyújt a mindennapokban
- elősegíti a figyelem fenntartását
- csökkenti az impulzivitást, főleg ADHD esetén
- megtanít önállóságra és felelősségvállalásra
- csökkenti a halogatást, ami gyakran a frusztráció következménye
A tanulási zavar kezelése során a kiszámítható rutin egyfajta keretet ad, amelyben a tanuló fokozatosan fejlődhet.
Hogyan alakíts ki hatékony napirendet?
- Állíts fel napi szintű célokat – például „ma 2 oldalt olvasok el”, vagy „megtanulok 5 új szót”.
- Oszd fel a feladatokat kisebb részekre – a hosszú, komplex feladatok megriaszthatják a tanulót.
- Rögzíts tanulási időablakokat – például „15 perc tanulás, 5 perc szünet” (Pomodoro technika).
- Tervezd be a jutalmazást is – pl. egy kedvenc játék vagy mese a tanulás után.
- Kezdd mindig ugyanabban az időben – a rendszeresség segít belső órát kialakítani.
2. módszer: Multiszenzoros tanulás alkalmazása
A tanulási zavar kezelésében az egyik leghatékonyabb megközelítés a multiszenzoros tanulás, amely egyszerre több érzékszervet aktivál: látást, hallást, tapintást és mozgást. Ez a módszer különösen hasznos diszlexia, diszgráfia és figyelemzavar esetén.
Mi is az a multiszenzoros tanulás?
A multiszenzoros tanulás során az információ nem csupán olvasással vagy hallgatással jut el a tanulóhoz, hanem például:
- színes kártyákkal, képekkel támogatva (vizuális)
- felolvasva vagy ritmusra mondogatva (auditív)
- mozgással, kézjelekkel vagy írással kísérve (motorikus, taktilis)
Ez az összekapcsolás segít a tanulónak mélyebben rögzíteni az ismereteket.
Hogyan alkalmazható otthon vagy az iskolában?
- Használj betűformáló gyurmát vagy homokot írásgyakorláshoz – kiváló diszgráfiás gyerekeknek.
- Mozgasd meg a testet tanulás közben – például ritmikus tapsolással tanulni verset.
- Színezz, húzz alá, ragassz posztereket – ezek vizuális megerősítést adnak.
- Tanuljatok dalban – az információ ritmussal és dallammal jobban megmarad.
- Írás közbeni hangos olvasás – egyszerre aktiválja az auditív és motorikus csatornákat.
Miért hatékony ez?
A több érzékszerv bevonásával az agy több „útvonalon” dolgozza fel ugyanazt az információt. Ez különösen hasznos azok számára, akik egy-egy érzékszervi csatornán gyengébben teljesítenek, mert a másik érzékelési mód támogatja a tanulást.
3. módszer: Egyéni tanulási stílus felismerése és támogatása
Minden ember másképp tanul – és ez különösen igaz azokra, akik tanulási zavarral küzdenek. Az egyik legfontosabb lépés a kezelése során az, hogy felismerjük milyen tanulási stílusban működik a legjobban az adott gyermek vagy felnőtt, és ehhez igazítsuk a módszereket.
A három fő tanulási stílus
- Vizuális tanuló – akkor tanul a leghatékonyabban, ha lát képeket, ábrákat, videókat, diagramokat.
- Auditív tanuló – számára a hallott információ a leghatékonyabb: hangos olvasás, beszélgetés, hanganyagok.
- Kinesztetikus tanuló – mozgás közben, gyakorlati feladatokkal, tapintással tanul a leghatékonyabban.
A valóságban sokan ezek kombinációjaként működnek. A kezelése akkor lehet igazán hatékony, ha az oktatás nem egyféleképp történik, hanem az adott stílushoz igazodik.
Hogyan ismerhető fel a tanulási stílus?
- Figyeld meg, hogyan reagál különböző típusú feladatokra
- Kérdezd meg, melyik módszert érzi a „legkönnyebbnek”
- Használj tanulási stílusteszteket
4. módszer: Rendszeres visszacsatolás és pozitív megerősítés
A tanulási zavarral élők gyakran találkoznak kudarccal, és ez idővel alááshatja az önbizalmukat. Ezért elengedhetetlen, hogy a tanulás során gyakori, konkrét és őszinte visszajelzést kapjanak, amely nem a hibákra, hanem a fejlődésre és az erősségeikre fókuszál.
Miért működik a pozitív megerősítés?
- Erősíti az önértékelést
- Növeli a belső motivációt
- Segít a hibákból tanulni, anélkül hogy szégyenérzetet keltene
- Elősegíti a kudarcokkal szembeni rugalmasságot
Nem arról van szó, hogy mindenért dicséret jár. Hanem arról, hogy tudatosan kiemeljük a valódi erőfeszítéseket, még ha azok nem is tökéletes eredménnyel járnak.
Hogyan adjunk hatékony visszacsatolást?
- Legyen konkrét – Ne csak azt mondd, hogy „ügyes voltál”, hanem: „Nagyon tetszett, ahogy végig olvastad a szöveget segítség nélkül.”
- Az erőfeszítésre fókuszálj, ne az eredményre – „Látszik, hogy sokat gyakoroltál.”
- Ne csak szóban dicsérj – kis matricák, szívecskék, pontgyűjtés is motiváló lehet.
A javítás is legyen bátorító – „Ezt most még nem sikerült, de látom, hogy próbálkoztál. Nézzük meg együtt még egyszer!”

A leggyakoribb jelek közé tartozik a lassú olvasás, gyenge szövegértés, nehézségek az írásban, helyesírásban vagy számolásban, valamint az alacsony önbizalom és a tanulással kapcsolatos szorongás.
Tippek a gyakorlatban
- Vezessetek „siker-naplót”, ahová minden apró fejlődést beírtok
- Használj pozitív nyelvezetet: ne „hibát keresel”, hanem „nézzük meg, min lehet javítani”
- Alkossatok közös célokat, és ünnepeljétek meg, ha sikerül elérni őket
5. módszer: Tanulási segédeszközök használata
A tanulási zavar kezelése során óriási segítséget jelenthetnek a jól megválasztott eszközök. Ma már számos eszköz áll rendelkezésre, amelyek kifejezetten a tanulási zavarokkal élők támogatására készültek.
- Szókártyák
- Színes kiemelők
- Betűsablonok
- Hangoskönyvek CD-n vagy pendrive-on
…még mindig nagyon hatékonyak lehetnek, különösen kisebb gyerekek esetében.
Mire figyelj az eszközök kiválasztásánál?
- A tanuló életkorára és képesség szintjére szabott legyen
- Ne legyen túl bonyolult a használata – a cél, hogy segítsen, ne frusztráljon
- Támogassa az önállóságot – ne helyettesítse a tanulást, hanem könnyítse azt
6. módszer: Kognitív viselkedésterápia és tanulási coaching
A tanulási zavarok nem csak az iskolai teljesítményt befolyásolják, hanem mély hatással vannak az önbizalomra, a stresszkezelésre és az érzelmi egyensúlyra is. Éppen ezért a tanulási folyamat támogatása nem állhat meg a tankönyveknél: a belső gátak és blokkok oldása is kulcsszerepet játszik a fejlődésben.
Mi az a kognitív viselkedésterápia?
Ez egy olyan pszichológiai megközelítés, amely segít felismerni és átformálni a negatív gondolatmintákat. A tanulási nehézségekkel élő gyerekek (és felnőttek) gyakran küzdenek ilyen belső mondatokkal:
- „Én úgysem tudom megtanulni.”
- „Mindenki jobb nálam.”
- „Én buta vagyok.”
A terapeuta ezeknek a gondolatoknak a felismerésében és lecserélésében segít – például:
- „Eddig nehezen ment, de gyakorlással fejlődhetek.”
- „Másképp tanulok, de ez nem baj.”
Mi az a tanulási coaching?
A tanulási coaching nem terápia, hanem egy gyakorlati, személyre szabott támogatás, amely segít:
- strukturálni a tanulási folyamatot
- célokat kitűzni
- hatékonyabb tanulási stratégiákat elsajátítani
- leküzdeni a halogatást, szorongást
A coach és a tanuló között egyfajta partnerség alakul ki, amely nem a „hibák kijavításáról”, hanem a potenciál kiaknázásáról szól.
Mikor érdemes igénybe venni?
- Ha a tanuló sokszor frusztrált vagy leblokkol
- Ha az iskolai támogatás nem elég személyre szabott
- Ha a szülők és a pedagógusok eszköztelennek érzik magukat
- Ha a tanuló önbizalomhiánnyal vagy szorongással küzd
Erre a megoldásra hozzám itt tudsz jelentkezni: https://www.jatszvaolvass.hu/tanulasi-coaching/
7. módszer: Együttműködés szülők, tanárok és szakemberek között
A kezelés sosem lehet egy ember feladata. Ahhoz, hogy a gyermek (vagy akár felnőtt tanuló) valódi, tartós támogatást kapjon, összehangolt csapatmunkára van szükség a szülők, pedagógusok, fejlesztő szakemberek és – ha van rá lehetőség – terapeuták között.
Miért fontos az együttműködés?
- A gyerek minden környezetben következetes támogatást kap
- A felek közös célokat tűzhetnek ki
- Könnyebben felismerhetők a problémák valódi gyökerei
- Elkerülhető a „hibáztatás” és a felesleges konfliktus
Amikor a szülő otthon valamit teljesen máshogy csinál, mint amit az iskolában kérnek, a gyerek összezavarodik. Ha viszont a két világ kommunikál egymással, megértés és közös irány alakul ki.
Hogyan lehet jól együttműködni?
- Rendszeres kommunikáció – Lehet ez egy heti e-mail a tanártól, egy közös Google-dokumentum vagy egy egyszerű napló.
- Fejlesztési terv készítése – Ha a gyermeknek diagnosztizált tanulási zavara van, legyen egy írásos terv arról, hogy mit kap meg az iskolában és mit otthon.
- Visszajelzések megosztása – Minden fél ossza meg, mi működik, és mi nem. Egy otthoni trükk az iskolában is aranyat érhet – és fordítva.
- Szakember bevonása – Logopédus, gyógypedagógus vagy gyermekpszichológus segítsége nagyban növelheti a siker esélyét.
A sikeres tanulás kulcsa a türelem és a rugalmasság
A kezelés nem sprint, hanem egy hosszú távú, egyénre szabott folyamat, amelyhez türelem, kitartás és sok empátia szükséges. A cél nem az, hogy minden gyerek „egységesen teljesítsen”, hanem hogy a saját képességeinek megfelelően fejlődhessen – méghozzá úgy, hogy közben ne veszítse el az önbizalmát és a tanulás örömét.
Amit érdemes megjegyezni:
- Nincs egyetlen csodamódszer, de van sok kipróbált technika
- A siker kulcsa a következetesség és az, hogy elfogadjuk: minden gyerek másképp tanul
- A szülői és tanári támogatás legalább annyira fontos, mint maga a tananyag
- Nem baj, ha valami nem működik elsőre – a rugalmasság és a próbálkozás számít
Sok híres, sikeres ember küzdött tanulási zavarrall: Albert Einstein, Walt Disney, Whoopi Goldberg – és mégis, mindannyian megtalálták a saját útjukat. A tanulási zavarok nem korlátot, hanem egy másik utat jelentenek. És ha ezt az utat megtaláljuk és támogatjuk, a lehetőségek valóban végtelenné válnak.
Gyakran ismételt kérdések (GYIK)
Mik a leggyakoribb jelei?
A leggyakoribb jelek közé tartozik a lassú olvasás, gyenge szövegértés, nehézségek az írásban, helyesírásban vagy számolásban, figyelemzavar, valamint az alacsony önbizalom és a tanulással kapcsolatos szorongás.
Ki diagnosztizálhat tanulási zavart?
Tanulási zavart gyermekpszichológus, nevelési tanácsadó vagy szakértői bizottság állapíthat meg hivatalosan – de a tanárok és a szülők megfigyelései is kiemelkedő fontosságúak lehetnek a folyamat elindításához.
Ki lehet „nőni”?
Bár a tanulási zavarok nem múlnak el teljesen, megfelelő támogatással és stratégiákkal jelentősen csökkenthetők a negatív hatások. A cél nem az, hogy eltűnjön, hanem hogy ne akadályozza az életet és a tanulást.
Ha pedig segítségre van szükségetek, keressetek bátran Tanulási Coaching vagy AStOP – Auditív- Stresszt Oldó programmal kapcsolatban!
Iskolaelőkészítő játék
Ingyenes letölthető játék a biztosabb írás- és olvasás tanulásért nagycsoportos óvodásoknak!
Gyors Iskolaérettségi teszt
Ingyenesen letölthető teszt, hogy kiderítsd, gyermeked elég érett-e az iskolára!
Iskolára hangoló
A tanfolyam során a résztvevők megismerik a gyermekek fejlődéséhez szükséges alapvető készségeket, amelyek elengedhetetlenek a sikeres iskolai élethez.
Mozgásra fel! - ingyenes társasjáték
Ingyenesen letölthető társasjáték a gyermeked mozgásfejlesztéséhez!
Macis játék - ingyenes társasjáték óvodásoknak
Ingyenesen letölthető társasjáték a óvódás gyermeked fejlesztéséhez!
Tanulási Coaching
Kihívásokkal küzd a gyerek a tanulás terén? Nem túl jók a jegyei? Szorong a suli miatt? Nem szeret bejárni? Nehéz a lecke írás mert valami mindig elvonja a gyerek figyelmét? Akkor a tanulási coaching a megoldás a számotokra!