Hogyan szerettesd meg a gyermekeddel az olvasást?
Hogyan születtek meg a Játszva olvass! játékok?
A munkám során sokszor találkozom olyan gyerekekkel, akiket csak játékos módszerrel lehet rávenni a tanulásra, innen jött az ötlet, hogy olyan játékokat tervezzek, amelyekkel a tanulás szórakoztató is lehet.
Egy nyáron nehéz időszakon mentem keresztül és akkor döntöttem úgy, hogy a gyorsan megrajzolt játékokat elkészíttetem grafikussal, hogy mások is tudják használni és megkönnyítsem a pedagógusok, szülők és a gyermekek helyzetét. Ekkor születtek meg a Játszva olvass! játékok.
Kik használhatják a Játszva olvass! játékokat?
A Játszva olvass! játékokat használhatják pedagógusok, gyógypedagógusok, de akár szülők is.
A játékok módszertana, játékszabálya egyszerű, ezért otthoni gyakorláshoz is kiváló eszköz lehet. A játékokat minimum két fő használhatja egyszerre, mindegyik játékhoz szükség van dobókockára is, de a játékidő mindössze néhány perc.
Milyen képességeket fejlesztenek a játékok?
Egy csomag játék több játéktáblát tartalmaz. A játékok a fokozatosság elve szerint vannak felépítve.
Az első játék a hangok megkülönböztetését gyakoroltatja, az auditív differenciálás képességét fejleszti, ezáltal képes lesz a gyermek a hasonló hangzású hangokat megkülönböztetni. (pl: v-f, k-g) Ezt a játékot már célszerű nagycsoportos óvodás gyermekkel is megismertetni, így az iskolába lépéskor már sikerélménye lesz, és nagyobb kedvvel veti bele magát a betűk világába.
A második játék a 3-4 betűs szavak olvasását gyakoroltatja, ezt követi az 5-6 betűs szavak táblája, majd a hosszú szavak táblája. Az utolsó játék a szövegértést gyakoroltatja. Tapasztalatom szerint, egy olyan gyerek, aki nem szeret olvasni, el sem kezdi az olvasást, ha meglát a könyvben egy hosszabb szót vagy szöveget. Emiatt tartom fontosnak, hogy a játékok fokozatosan nehezedjenek és mindenki a rövidebb szavakkal gyakoroljon először, hogy mindenképp legyen sikerélménye.
Mindegyik játéktáblán megjelennek az adott betűk valamilyen állat vagy tárgy képébe ágyazva, ez a vizuális megerősítést segíti. A gyermekek ezáltal könnyebben megjegyzik az adott betűt, mert tudják mihez kapcsolni.
„b” mint bakancs
„d” mint dínó
A játékok nehezíthetőek, ha a szavak elolvasását követően, a gyermek leszótagolja, mondatba foglalja vagy megnevezi az adott szó szófaját.
Kiemelt figyelmet fordítok arra, hogy a játékok minden olyan képességterület fejlesztésére alkalmasak legyenek, amelyek az olvasás elsajátításához szükségesek. Ilyenek a vizuális, auditív differenciálás, síkban való tájékozódás, figyelem, emlékezet, analízis-szintézis, fonológiai tudatosság fejlesztése. Továbbá a játékok fejlesztik a szövegértést, szociális készségeket és szókincsbővítésre is kiváló eszközök.
Játszva olvass játékok módszertana diszlexiás gyermek esetében
Fontos, hogy ha a gyermek olvasásban téveszti a „b-d” betűket, akkor a „b” betűs játékcsomaggal kezdjük a játékot. (Ezek a játékok „d” betűs szavakat nem tartalmaznak). Ezt követően az egyre hosszabb szavakat tartalmazó táblákkal játszunk. Időnként célszerű visszatérni az első játékhoz vagy a rövidebb szavak tartalmazó játékokhoz. Amikor a gyermek a „b” betűt már jól ismeri, akkor lehet áttérni más, teljesen eltérő kinézetű és hangzású betűre. Ezt követően folytassuk a játékot a „d” betűs csomaggal. Amikor a gyermek már ezt a betűt is jól ismeri, akkor ismételten tartsunk egy kis „szünetet”, majd később a mindkét betűt (b-d) tartalmazó játékcsomaggal játszunk. Ez a haladási terv minden tévesztett betűpárnál követendő.
A Játszva olvass! játékokat megtalálod ITT
Rövid videókat találsz a játékokról ITT
AJÁNDÉK, NYOMTATHATÓ FEJLESZTŐ JÁTÉK!
Segítség a „k-g” hangok megkülönböztetéséhez
Diszlexia - Az olvasás zavara
Tudj meg többet a diszlexiáról ebben a cikkben!
Diszgráfia - Az írás zavara
Ebben a cikkben mindent megtudhatsz a diszgráfiáról!
Diszkalkulia - A számolás zavara
A számolási zavarraól, azaz a diszkalkuliáról írtam ebben a cikkben részletesen!
Kulcsár - féle komplex mozgásfejlesztés
Nem csak személyesen de akár már ONLINE IS ELÉRHETŐ!
NILD Tanulás Terápia
Balassagyarmat, Pásztó és Szécsény környékén.
Iskola előkészítő foglalkozás
Játékos tanulást elősegítő foglalkozások nagycsoportos óvodások részére.
GOH - GMP Beszédészlelés vizsgálat és fejlesztés
Nehézségei esetén a gyermek iskolai teljesítménye kudarcossá válhat.
Nincs találat
A keresett oldal nem található. Próbálja meg finomítani a keresést vagy használja a fenti navigációt, hogy megtalálja a bejegyzést.
Nincs találat
A keresett oldal nem található. Próbálja meg finomítani a keresést vagy használja a fenti navigációt, hogy megtalálja a bejegyzést.